
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,263 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,303,841 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,161,828 |
تصور یا تصدیق | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، دوره 39، شماره 1 - شماره پیاپی 1770، خرداد 1385 اصل مقاله (0 K) | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا فدائی عراقی؛ مهدی فیض اله پور؛ محمود لاجوردی* | ||
چکیده | ||
این مقاله به اهیمت تصور و تصدیق به عنوان اصلیترین ابزار شناخت میپردازد. مقوله تصور و تصدیق برگرفته از میراث یونانی و مورد توجه اکثر صاحبنظران و از جمله دانشمدان مسلمان است. تصور و تصدیق اگر چه از مقبولیت عام برخوردار است، با این حال با پیچیدگیها و دشواریهایی همراه است. به نظر نویسنده این مقاله، چانچه نگاه ما به مسأله عوض شود، میتواند بسیاری از مشکلات را حل کند. آنچه این مقاله مطرح میکند این است که بر خلاف باور عام، تصور هم یک نوع تصدیق است و اصولاً آنچه در شأن انسان است، چیزی جز تصدیق نیست. در واقع، آنچه در بعد هستیشناسی و شناختشناسی شکل میگیرد، تصدیق است: تصدیق وجودی شیء و تصدیق نسبت شیء به شیء دیگر. تصدیق در بعد هستیشناسی، همان اقرار به وجود شیء است و در بعد شناختشناسی با تحلیل عقلی چیزی به چیز دیگر نسبت داده میشود. با این تعبیر، تصدیق از مقوله فعل خواهد بود و نفس انسان نسبت به درک اشیا و مفاهیم، فعال است نه منفعل. قضایا میتوانند مطابقت یا عدم مطابقت را با امور خارجی بیان کنند. به محض حضور شیء در نزد نفس خودآگاه انسان و به شرط اشراف و اشعار نفس که به منزلة تأیید خواهد بود علم تحقق مییابد. این عمل، خود فعلی است از افعال انسان. بنابراین، علم (تصور و تصدیق) فعلی از افعال انسان است و این فعل خلق و آفرینشی است از جانب او. با این تعبیر، نفس انسان به جای حالت کسر و انکسار در برابر اشیا و امور خارجی، میتواند حالت ایجاب و قبول داشته باشد و علم به جای قرار گرفتن در مقوله کیف میتواند در مقوله ملک و جده قرار گیرد. | ||
کلیدواژهها | ||
تصور ـ تصدیق ـ علم ـ هستیشناسی ـ شناختشناسی ـ قضایا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
In this paper, the importance of perception and assertion as the basic elements of cognition is discussed. Perception and assertion, which are taken from Greek philosophical heritage, have been accepted by most of the Islamic scholars and philosophers. These two concepts, though very important, are not very clear in understanding. The author believes if the way of looking at these concepts changes, it can solve many problems. What is argued in this article is that, in contrast with the common belief, perception is a kind of assertion. In other words, what is acceptable for human being is only assertion. That is what takes place in ontological and epistemological dimension is assertion. This assertion is either the assertion of "what is" or then the assertion of "relationship of something to the other." With this interpretation, assertion is categorized in action and the self (soul) in knowing things acts actively. In proposition, we must look at the subjects of the clauses not to the clauses themselves. The propositions can get the adjectives of correspondence and non correspondence. Knowledge takes place if anything presents itself before the self – conscious of self, if it accepts it. This acceptance is a kind of action. Meanwhile, wisdom is present, observes everything, and confirms this action. Thus, the perception and assertion are kinds of Self (soul)’s actions and are categorized in possession category. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Conception – Assertion – Knowledge – Epistemology, Ontology, Propositions | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,217 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 29 |