تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,991,234 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,220,814 |
بررسی رابطه نظامهای تضمین کیفیت آموزش عالی با زمینههای فرهنگی و اجتماعی «نقشهای شناختی» با تأکید بر مورد ایران | ||
نامه علوم اجتماعی | ||
مقاله 1، دوره 31، شماره 1 - شماره پیاپی 1811، دی 1386 اصل مقاله (393.2 K) | ||
نویسندگان | ||
مقصود فراستخواه؛ کارو لوکس؛ عباس بازرگان* | ||
- | ||
چکیده | ||
جهانی شدن و ظهور اقتصاد دانش به همراه شرایط رقابتی، پرسش از کیفیت آموزش عالی را برجستهتر کرده است. این کار بدون اصلاح نهادها و کنشهای نهادسازی امکانپذیر نیست. «دیرآیندگانِ» توسعه، از جمله جامعة ایرانی، با مسألة دوگانهای دست به گریبان هستند. از یک سو هنجارهای مشترک و اجماعیات بینالمللی در تضمین کیفیت آموزش عالی پیش روی آنهاست و از سوی دیگر، پابند محدودیتها و دشواریهای خاصی هستند که از پیچیدگیهای ساختاری این نوع جوامع ناشی میشود. تحلیل روابط میان زمینههای فرهنگی و اجتماعی جوامع با مؤلفههای تضمین کیفیت آموزش عالی، با به دست دادن «نقشهای شناختی»، امکان آن را فراهم میآورد که کنشگران در هر سه سطح جامعه، دانشگاه و دولت، با شناخت بیشتری بتوانند دربارة ویژگیهای الگوی مناسب ارزشیابی و اعتبارسنجی آموزش عالی و ملزومات سیاستی، راهبردی و عملیاتی مربوط به استقرار کیفیت، تصمیم بگیرند و عمل کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ تضمین کیفیت؛ ساختار؛ کنش؛ محیط اجتماعی و فرهنگی؛ نقشه شناختی؛ ویژگیهای زمینهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Globalization, the emergent knowledge economy, and the competitive conditions increase the importance of debate on quality of higher education. Quality assurance (Q.A.) in higher education is not possible without institutional changes and reforms. The latecomers of development (Iran included) face the contradictory issues. On the one hand, they have to follow a set of international and common norms and consensuses about Q.A. in higher education; on the other hand, they have their particular cultures and societies with some structural limitations and difficulties. The analysis of relationship between socio-cultural context of these societies (the Iran’s case being discussed here) with the components of Q.A. in higher education helps us to develop a cognitive map that would change agents in the developing countries. Such a map is intended to help actors (at three levels: society, university, and the state) to make decisions and to act on the basis of an appropriate model of higher education evaluation, accreditation, essential policies, strategies and operations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cognitive Map, Cultural context, Higher Education, Iran, Quality Assurance System, Socio | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,293 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,982 |