تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,913 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,208 |
رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان تیزهوش درباره فرآیند یادگیری و دانش ریاضی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 37، شماره 1 - شماره پیاپی 1830، فروردین 1386 اصل مقاله (160.31 K) | ||
نویسندگان | ||
دیبا سیف؛ اصغر رضویه؛ مرتضی لطیفیان* | ||
چکیده | ||
هدف از این پژوهش، مطالعه رابطه باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان تیزهوش درباره دانش ریاضی و فرآیند یادگیری آن بود. بدین منظور از میان دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستان، بر اساس نمرات حاصل از گونه هنجاریابی شده "آزمون هوشی اوتیس"، 334 دانش آموز تیزهوش (با هوشبهر 120 و بالاتر) انتخاب شدند و در پژوهش حاضر شرکت نمودند. باورهای معرفت شناختی و انگیزشی دانش آموزان گروه نمونه، از طریق "پرسشنامه باورهای معرفت شناختی" و "مقیاس باورهای انگیزشی درباره ریاضی" مورد سنجش قرار گرفت. تحلیل عاملی نشان داد که باورهای معرفت شناختی، چهار بعد یادگیری سریع، منبع دانش، توانائی ثابت و قطعیت دانش را در برمی گیرد و ضرائب آلفای کرونباخ برای این ابعاد بین 61/0 تا 74/0 متغیر است. مؤلفه های انگیزشی حاصل از تحلیل عاملی، مشتمل بر خود کفایتی، ارزش تکلیف، اضطراب امتحان، باورهای کنترل یادگیری، جهت گیری های هدف تسلط، عملکرد ـ گرایشی و عملکرد ـ اجتنابی بود که ضرائب آلفای کرونباخ از 53/0 تا 83/0 را نشان می داد. نتایج تحلیل های رگرسیون، حاکی از آن بود که در میان تیزهوشان، ابعاد باورهای معرفت شناختی، متغیرهای انگیزشی را پیش بینی می کند و الگوی این روابط در تمامی موارد یکسان نیست. در حالی که باورهای یادگیری سریع، منبع دانش و توانائی ثابت تأثیر منفی بر انگیزش دانش آموزان تیزهوش در یادگیری ریاضی داشتند، باور قطعیت دانش از چنین الگوئی تبعیت نمی نمود. این یافته ها با توجه به نتایج مطالعات پیشین و مدل های نظری موجود در این زمینه مورد تفسیر قرار گرفت و بر کاربردهای آن در مشاوره تحصیلی و آموزش ریاضی به تیزهوشان تأکید شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش ریاضی؛ باورهای انگیزشی؛ باورهای معرفت شناختی؛ تیزهوشان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The purpose of this study is to examine the relationship between epistemological and motivational beliefs about mathematics among gifted students. To this end, 334 first year high school gifted students were selected Through applying the Otis Intelligence Test. Epistemological Beliefs Questionnaire (EBQ) and Motivational Beliefs about Mathematics Scale (MBMS) were also used as measurement instruments. Factor analysis showed four factors in EBQ: quick learning, sorce of knowledge, fixed ability and certainty of knowledge. Seven factors of MBMS were self efficacy, task value, test anxiety, control beliefs, mastery goal orientation, performance – approach goal orientation and performance – avoidance goal orientation. Cronbach alpha for these factors varied from .53 to. 83. Results from a series of multiple regressions indicated that several patterns of epistemological beliefs, could be used to explain motivational variables in gifted students. It was found that students, beliefs on quick learning, sorce of knowledge and fixed ability predicted maladaptive motivational patterns. In contrast, the belief on certainty of knowledge positively influenced gifted puples, motivations to learn mathematics. These findings were interpreted in light of epistemological and motivational models. The applications for mathematics instruction for gifted students were discussed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Epistemological beliefs, Gifted student, Motivational Beliefs | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,116 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,125 |