تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,508 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,128,057 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,235,553 |
نظرسنجی و نیازسنجی از دانش آموزان درخصوص درس تربیت بدنی در مدارس متوسطة شهرستان ملایر در سال تحصیلی 84 – 83 | ||
حرکت | ||
مقاله 10، دوره 33، شماره 33 - شماره پیاپی 1837، اسفند 1386 اصل مقاله (147.21 K) | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا شعبانی بهار؛ نصراله عرفانی؛ زهرا بختیار* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی نگرش و نیازهای مختلف دانش آموزان درخصوص درس تربیت بدنی در مدارس متوسطة شهرستان ملایر درسال تحصیلی 84 – 83 پرداخته است. به این منظور، 385 دانش آموز (192 دختر و 193 پسر) از بین کل دانش آموزان به شیوة نمونه گیری طبقه ای _ تصادفی منظم انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها، از پرسشنامة محقق ساخته، استفاده شد و روایی صوری پرسشنامه با نظر استادان مورد تأیید قرار گرفت. همچنین طی مقالة مقدماتی، ضرایب پایایی پرسشنامه به شیوة سنجش همسانی درونی سؤال ها با استفاده از آلفای کرونباخ محاسبه شد (نگرش سنجی 7/0 و نیازسنجی 8/0). برای تجزیه و تحلیل داده ها علاوه بر شاخص های آمار توصیفی از آزمون آماری من ویتنی یو استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با برنامة SPSS انجام گرفت. نتایج نشان داد که نگرش کلی دانش آموزان دربارة امکانات و تجهیزات ورزشی مدارس، برنامه و محتوای آموزشی، شیوة تدریس معلمان و نحوة ارزشیابی در مجموع با 81 درصد در سطح خوبی قرار دارد. همچنین نیاز کلی دانش آموزان در زمینة امکانات و تجهیزات ورزشی، برنامه و محتوای آموزشی در مجموع با 1/56 درصد در سطح خیلی زیاد قرار دارد. در ضمن مقایسة نگرش دانش آموزان دختر و پسر در زمینه های امکانات و تجهیزات ورزشی، ارزشیابی از درس تربیت بدنی تفاوت معنی داری باهم ندارند اما در زمینه های برنامه و محتوای آموزشی و شیوة تدریس معلمان و به طور کلی نگرش دانش آموزان دختر نسبت به دانش آموزان پسر مثبت است. مقایسة نیازهای ورزشی دختران و پسران نشان می دهد که بین نظر دختران و پسران از لحاظ امکانات و تجهیزات ورزشی، برنامه و محتوای آموزشی تفاوت معنی داری وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
نگرش سنی؛ نیازسنجی؛ تدریس؛ ارزشیابی و محتوای درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
چکیده [English] | ||
This research studies the different attitudes and needs of secondary school students toward physical education course held in Malayer city during 83 – 84. 385 students (192 girls and 193 boys) were chosen by classical – systematic random sampling. In order to collect the data, a researcher – made questionnaire and a face validity questionnaire were used after confirmation of faculty members. During a preliminary study, the reliability coefficient of the questionnaire were calculated following the internal consistency evaluation of questions using Cronbach Alpha (attitude assessment 0.7 and need assessment 0.8). In order to analyze the data, in addition to descriptive statistics indexes, Mann – whitney statistical test was used and the analysis of the data was performed using SPSS program.The results indicated that the attitudes of students toward sportive possibilities and equipment in schools, the curriculums, teaching methods and evaluation methods are at good level (81% totally). Also, the results showed that for students’ needs for sportive possibilities and equipment, the curriculums are at high level (56% totally). Furthermore, the comparison between girls’ attitudes and boys’ attitudes toward sportive possibilities and equipment and toward evaluation method of physical education course doesn't show a significant difference. But the girls’ attitudes toward curriculums, instructional materials and teaching methods are generally more positive than that of the boys’ (p<0.05). The comparison of sportive possibilities and equipment, curriculums, instructional materials indicated that there is no significant difference between students of state and private schools in terms of needs attitudes. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attitude – assessment, Need – assessment, teaching, Evaluation, Curriculum | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,287 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,695 |