![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,695,889 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,381 |
تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد و بررسی قابلیتهای سیستم حسابداری دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی به منظور تحقق پاسخگویی مالی و عملیاتی | ||
بررسیهای حسابداری و حسابرسی | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 3 - شماره پیاپی 1839، اسفند 1386 اصل مقاله (184.29 K) | ||
نویسندگان | ||
جعفر باباجانی؛ محمدحسین ستایش* | ||
چکیده | ||
عمدهترین هدف پژوهش حاضر، تعیین شاخصهای ارزیابی عملکرد، بررسی کفایت و قابلیت شاخصهای موجود و همچنین ارزیابی قابلیتهای سیستم حسابداری و سایر سیستمهای تأمینکننده اطلاعات دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، جهت ایفای مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی میباشد. در راستای تحقق این اهداف، پنج مرحله عملیاتی شامل: 1) بررسی و مطالعه مبانی نظری ارزیابی عملکرد و شاخصهای مورد استفاده در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه 2) نظرخواهی از متخصصان و صاحبنظران کشور در مورد شاخصهای کلیدی مستخرجه از مبانی نظری ارزیابی عملکرد 3) مقایسه شاخصهای ارزیابی عملکرد موجود با شاخصهای مورد اجماع جامعه تخصصی کشور 4) ارزیابی قابلیتهای سیستم حسابداری و گزارشگری مورد عمل دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و 5) ارزیابی قابلیت سایر سیستمهای موجود تأمین کننده اطلاعات، طی گردیده است. نتایج حاصل از تحقیق، بیانگر آن است که دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی ایران از شاخصهای قابل قبول ارزیابی عملکرد، جهت ایفای مسئولیت پاسخگویی مالی و عملیاتی برخوردار نمیباشند. ولیکن سیستم حسابداری و گزارشگری مورد عمل و همچنین سایر سیستمهای موجود تأمینکننده اطلاعات، از قابلیتهای لازم برای تأمین اطلاعات مالی و غیرمالی شاخصهای مورد اجماع جامعه تخصصی کشور، جهت ارزیابی عملکرد دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی برخوردار میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی عملکرد؛ پاسخگویی مالی و عملیاتی؛ سایر سیستمهای تأمینکننده اطلاعات؛ سیستم حسابداری و گزارشگری؛ شاخصهای ارزیابی عملکرد | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Operational and financial accountability, Performance measurement indicators, (PMI), Report and accounting systems, Systems responsible for information | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 6,356 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,137 |