تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,862 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,118 |
طراحی و ساخت مقیاس مجموع نمرات لیکرت با رویکرد پژوهشی در مدیریت | ||
فصلنامه دانش مدیریت (منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، دوره 21، شماره 3 - شماره پیاپی 1886، تیر 1387 اصل مقاله (203.05 K) | ||
نویسندگان | ||
مجید سلیمی؛ سعید شهبازمرادی؛ جهانیار بامدادصوفی* | ||
چکیده | ||
تهیه پرسشنامه و سایر ابزارهای سنجش، نقش مهمی در پژوهشهای علوم اجتماعی، مدیریت و علوم رفتاری ایفا مینمایند. مقیاس و پرسشنامه از جمله ابزارهای سنجش هستند که گاه مترادف و یکسان در نظر گرفته میشوند. اگرچه اصطلاحات مقیاس و پرسشنامه قابل تبدیل به یکدیگرهستند، اما تفاوتهای قابل ملاحظهای بین شیوههای ساخت و کار آنها وجود دارد. تهیه پرسشنامهها یا مقیاسها کار آسانی بهنظر میرسد، با یک برنامه واژه پرداز میتوان طی یک روز پرسشنامهای کاملاً درخور توجه تنظیم کرد. بهرغم این که پاسخ دادن به این پرسشنامه، کار مفرحی است ولی هیچ کس یا حداقل طراحان آن، نتایج آنها را جدی نمیگیرند. پس میتوان گفت تهیه پرسشنامه یا مقیاسی که منجر به گردآوری دادههای ارزشمندی شود، کاری دشوار است و هیچ پژوهش خوبی را نمیتوان بر اساس دادههایی که با کم دقتی گرد آمدهاند استوار ساخت. این مقاله به تحلیل مقیاسی که توسط لیکرت در سال 1932 طراحی گردیده و امروزه بهعنوان رایجترین مقیاس در پژوهشها مورد استفاده قرار میگیرد، پرداخته و تازهترین یافتههای پژوهشی مرتبط با اصول و مراحل ساخت آن را به همراه روشهای آماری مناسب برای تجزیه و تحلیل دادههای حاصل از اجرای این مقیاس ارائه نموده و سپس به بررسی مزایا و محدودیتهای آن میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
پرسشنامه؛ گویه؛ لیکرت؛ مقیاس؛ نگرش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Managerial Research Approach Toward Designing the Sum of Scores Scale (Likert) | ||
چکیده [English] | ||
Building a research questionnaire and using assessment tools play a crucial role in social, management and behavioral sciences. Scales and questionnaires are deemed wrongly as the same tools, but in spite of the similarities they are basically and technically different. Although making a research scale or questionnaire may seem quite an easy job for some researchers, gathered results by these tools are normally miles away from the reality. By this token, it necessitates some technical skills and scientific background. This article is to study the Likert Scale, introduced by R. Likert in 1932, as the most commonly used assessment tools and the most recently published researches' findings are explored to build and statically analyze the produced results developed by Likert Scale. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Attitude, Item, Likert, Questionnaire, Scale | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,886 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 13,956 |