تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,472 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,219,625 |
نگاه شرقشناسان روس بر ایدههای تربیتی مفاخر علم و ادب ایران | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 4، دوره 14، شماره 51، فروردین 1388 اصل مقاله (230.74 K) | ||
نویسندگان | ||
افشین رستمی1؛ حسین غلامی2 | ||
1دانشگاه آزاد اسلامی | ||
2دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
ایدههای تربیتی همواره در زمرة مهمترین موضوعات برای جامعه بشری بودهاند. در بین مفاخر علم و ادب ایران، نخبگانی بودند که به فرایند و اهداف اندیشههای تربیتی به صورت جامع نگریستهاند، بنابراین ضرورت دارد دیدگاه آنان مورد توجه ادیبان و صاحب نظران نظامهای آموزشی وتربیتی قرار گیرد از جمله این بزرگان که اندیشههای آنان بررسی میگردد، فارابی، ابنسینا، ابن مسکویه و سعدیاند. هدف از این پژوهش، رسالت پرداختن به موضوع اخلاق، تربیت و آموزش در آثار مفاخر علم و ادب ایران است که با تکیه بر جستار ادیبان روس استدلال شده است. در این مقاله، ابتدا از تجزیه وتحلیل ایدههای تربیتی مفاخر علم و ادب ایران، با استناد بر آراء ادیبان و شرقشناسان روس که منجر به بهبود روشها، محتوا و فرم آموزشی کنونی شده است توضیحاتی داده خواهد شد و سپس به بررسی عقاید تربیتی استاد سخن سعدی میپردازیم. دراین پژوهش با تأکید بر نقش عقاید تربیتی ادیبان ایرانی و بکارگیری تحقیقی جامع از نظرات شرقشناسان و ادیبان روس به تحلیل ریشه و عناصر فرهنگی و تربیتی تأثیرگذار بر ادبیات توجه میگردد. نتیجه آن است که این امر در شناسایی اقتدار فرهنگ و ادبیات غنی ایران در جوامع دیگر سهم بسزایی دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادیبان؛ ایدههای تربیتی؛ تجزیه و تحلیل؛ سعدی؛ عقاید | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Views of Russian Orientalists on the Educational Ideas of Iranian Scientific & Literary Figures | ||
نویسندگان [English] | ||
Afshin Rostami1؛ hosein gholamy2 | ||
چکیده [English] | ||
Educational methods have always been one of the most important subjects for human societies. Among Iranian scientific and literary figures there are some, who have been closely involved with the process and the goal of educational ideas. Thus, it is necessary that their ideas be taken into account by methodologists for educational and training systems. We will take a look at the opinions of Farabi, Ibn Sina, Ibn Miskawaih, Saadi. This research aims to study ethics, education and training in the works of Iranian scientific and literary figures in relation to the efforts of Russian scientists. There are firstly some explanations on analysis of educational ideas related to ideas of Russian literary figures and orientalists in order to improve educational methods, content and form, then the opinions of the master of Speech, Saadi, has been studied. Focusing on the role of educational opinions of Iranian literary figures and applying a comprehensive research of ideas by Russian orientalists and literary figures, this research attempts to analyze the educational and cultural origin and principles effective on literature, and finally concludes that it has played a crucial role in recognizing the power of rich Iranian culture and literature on other societies. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Analysis, Educational Ideas, Literary Figures, Opinions, Saadi | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,906 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,209 |