تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,503 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,120,092 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,226,845 |
تهیه و بررسی اعتبار سازة پرسشنامه «ویژگیهای مدرسان موفق زبان انگلیسی» | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 54، مهر 1388 اصل مقاله (314.38 K) | ||
نویسندگان | ||
رضا پیشقدم1؛ فاطمه معافیان2 | ||
1دانشگاه فردوسی مشهد | ||
2دانشگاه مازندران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر در ابتدا سعی بر آن دارد که به بررسی ویژگیهای معلم موفق زبان انگلیسی بپردازد و براساس آن، پرسشنامهای با همین مضمون طراحی کند، سپس به بررسی اعتبار سازة پرسشنامه تنظیم شده بپردازد. بدین منظور، بر اساس نظرها و پیشنهادهای ارائه شده توسط استادان زبان انگلیسی ((N=5، معلمان زبان انگلیسی ((N=11، زبانآموزان ((N=46 و پرسشنامة سواندی (1995) که دربارة ویژگیهای معلم موفق است، پرسشنامهای (مقیاس لیکرت) شامل 47 سؤال طراحی شد. به منظور بررسی اعتبار سازة این پرسشنامه از 250 زبانآموز خواسته شد که پرسشنامه را مطالعه کرده و به آن پاسخ دهند، سپس، روی دادههای به دست آمده، تحلیل عاملی اعمال شد. نتایج نشان داد که این پرسشنامه دوازده عامل (سازه) را اندازهگیری میکند. برای اندازهگیری پایایی پرسشنامه از آلفای کرنباخ استفاده شد. در پایان کاربرد پرسشنامه حاضر و نتایج به دست آمده از این تحقیق در گسترة تدریس و آموزش زبان انگلیسی بحث شد. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبار سازه؛ پرسشنامه؛ تحلیل عاملی؛ موفقیت معلمان در تدریس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Construct Validation of a Questionnaire on Characteristics of Successful Iranian EFL Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Reza Pishghadam1؛ Fatemeh Moafian2 | ||
چکیده [English] | ||
This study aimed to design a questionnaire including characteristics of successful Iranian EFL teachers and substantiate its construct validity. Based on the guidelines laid down by EFL professors (N=5), teachers (N=11), learners (N=46), and Suwandee's (1995) questionnaire about the characteristics of effective language teachers, a questionnaire (Likert scale) consisting of 47 items, was designed. To measure construct validity of the questionnaire, 250 EFL learners were asked to fill in the questionnaire and then, factor analysis (Principal Axis Factoring) was conducted to determine the underlying factors. The results revealed that the questionnaire measures twelve constructs. To estimate internal consistency reliability of the questionnaire, Cronbach's Alpha was applied. In the end, the implications of the results in teaching and learning processes were discussed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
construct validity, factor analysis, Questionnaire, Teacher's success | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,829 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,841 |