تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,479 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,206,121 |
تعیین مولفههای زمینه توسعه حرفهای مربیان مراکز آموزش وزارت جهاد کشاورزی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 15، دوره 40، شماره 1 - شماره پیاپی 155876، خرداد 1388 اصل مقاله (181.73 K) | ||
نویسنده | ||
محمدرضا شاه پسند | ||
چکیده | ||
این تحقیق با هدف اساسی تعیین مولفههای زمینه توسعه حرفهای برای مربیان مراکز آموزش وزارت جهاد کشاورزی کشور انجام شدهاست، تا بتوان ویژگیهای زمینه توسعه حرفهای آنها را شناسایی و بر این اساس برنامهریزی نمود. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بوده که توسط پرسشنامه محقق ساخته پس از سنجش روایی (دیدگاه متخصصان) و پایایی (ضریب آلفای کرنباخ=97/90%) به انجام رسیدهاست. جامعه آماری تحقیق مربیان مراکز آموزش وزارت جهاد کشاورزی میباشند، که تعداد آنها بر اساس آمار موجود 490 نفر است، که از بین آنها نمونهگیری طبقهای تصادفی (مراکز از جنبه کیفیت تدریس مربیان توسط موسسه آموزش عالی علمی کاربردی به سه دسته درجه 1، 2، 3 تقسیم شدهاند) صورت گرفته و حجم نمونه 107 نفر برآورد گردید. نتایج حاصله حاکی از آن است که بر اساس میانگین محاسبه شده، تمامی مولفههای زمینه توسعه حرفهای در سطوح مطلوبی قرار داشتهاند. تحلیل عاملی نیز شش عامل (نگرش به توسعه حرفهای به عنوان بخشی از نظام آموزشی و یک فرایند مادامالعمر، تخصیص مناسب منابع و نهادهها و بیان خروجی توسعه حرفهای، مهیا بودن نهادهها و فرصتهای آموزشی، مدیریت مشارکتی و بهرهگیری از توان کارکنان، مدیریت انعطافپذیر و توسعه حرفهای نظاممند در ساختار مراکز) را با حدود 22/57% تبیین واریانس نشان داد. نتایج آزمون مقایسه میانگینها (کروسکال والیس) بر اساس رتبه مراکز نشان داد که از جنبه عوامل مدیریت مشارکتی و بهرهگیری از توان کارکنان تفاوت معنیداری در سطح 5% و از جنبه مقیاس مهیا بودن نهادهها و فرصتهای آموزشی تفاوت در سطح 1% معنیدار است. | ||
کلیدواژهها | ||
توسعه حرفهای؛ زمینه توسعه حرفهای؛ مراکز آموزش جهاد کشاورزی؛ مربیان مراکز آموزشی جهاد کشاورزی؛ مولفههای زمینه توسعه حرفهای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Determination of the Components Influencing the Professional Development of the Trainers in Agricultural-Jihad Training Centers | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Shahpasand | ||
چکیده [English] | ||
The goal in this study was to determine the cmponents influencing the professional development of trainers in the Ministry of Agricultural-jihad Training Centers, to plan for their further continous professional advancement. The research method was a descriptive-correlational one and data gathering instrument a researcher made questionnaire. The validity (based on expert opinion) and reliability (Cronboch's Alfa coefficient=90/97%) as based on research findings were assessed. The population survey consisted of all trainers of Agricultural Jihad Training Centers (N= 490). Sample quantity was constituted of members for selection of whom 107 classified random sampling was applied. (regard to with the qualification of trainers' training levels the Agricultural-jihad Training Centers have been classified into three levels of, A, B, and C, by the Institute of Technical & Vocational Higher Education). Based upon the mean results the view of trainers, all the aspects of context components stand at a satisfactory level. In addition, factor analysis revealed 6 factors, which in total explained nearly 57% of variance. Means comparison test (Kruskal-Wallis) as based upon the level of the training centers showed that participatory management, utilization of capabilities of staff, and the educational opportunities were statistically significant | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agricultural-jihad Training Centers., Agricultural trainers, Component, Context, professional development | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,532 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,367 |