تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,502,308 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,766,430 |
آموزش مهندسی مشتری مدار در قرن بیست و یکم | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 2، دوره 43، شماره 1 - شماره پیاپی 167505، اسفند 1388 اصل مقاله (335.82 K) | ||
نویسنده | ||
صمد بنیسی | ||
دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
چکیده | ||
با توجه به روند خصوصی سازی در بخشهای مختلف، برای بقاء در عرصه آموزش مهندسی در قرن جدید باید به نیازها و علایق دانشجویان و انتظارات پذیرنده دانشجویان توجه لازم را مبذول داشت. آموزش یک طرفه سنتی بدون توجه به برآورده شدن نیازهای واقعی دانشجویان و اتخاذ شیوههای ناسازگار با شرایط زمانی و مکانی، دیگر قادر به ادامه حیات نخواهد بود. در آموزش مشتری مدار، هدف دانشجویان فراگیری مطالبی است که بتوانند با آنها زندگی و کسب درآمد کنند. از طرف دیگر، هدف آموزش دهنده در این سیستم ارائه مطالب کاربردی به بهترین شیوه جهت حفظ شغل، خدمت و ارتقای مرتبه است. از خصوصیات اصلی آموزش مهندسی مشتری مدار میتوان به طراحی تدریس بر اساس حل مسئله، کارآفرینی ذاتی با تدریس هدفمند، متنوع سازی روشهای ارائه درس، آموزش با جهتگیری تشویق کار گروهی، ملموس سازی مباحث درسی با ارائه مثالهای کاربردی، به کارگیری روشهای آموزش چند رسانهای- نهاد، سازگار کردن ارزشیابی دانشجویان با ارزیابیهای خارج از دانشگاه و ارائه برنامه درسی دقیق اشاره کرد. در صورت اجرای این مدل آموزشی میتوان انتظار داشت که فارغ التحصیلان این سیستم آموزشی دارای خصوصیاتی از جمله اعتماد به نفس بالا در مواجه با مشکلات واقعی، داشتن قدرت تحلیل بالا، توانایی برقراری ارتباط با دیگران و انجام کار گروهی، داشتن مهارتهای لازم جهت ارائه نظرات، توانمندی ایجاد تغییرات در فرآیندها با امکانات موجود برای افزایش بهرهوری و شناخت دقیق فرآیند در کوتاهترین مدت، باشند. در چهارده سال گذشته این شیوه آموزش در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در بخش مهندسی معدن دانشگاه شهید باهنر کرمان به صورت محدود به اجرا گذاشته شد. بررسی نظرسنجیهای انجام شده از 1125 نفر از دانشجویان نشان از رضایتمندی حداقل 91 درصدی از این شیوه آموزشی داشت. از خصوصیات بارز این شیوه آموزشی نیاز به وقت زیاد جهت آمادهسازی مطالب درسی و در نتیجه تعداد دروس تدریسی محدود در مقایسه با وضعیت فعلی مراکز آموزش عالی است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهندسی مشتری مدار؛ تدریس کاربردی؛ کارآفرینی ذاتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Customer Oriented Engineering Education in the 21st Century | ||
نویسندگان [English] | ||
Samad Banisi | ||
چکیده [English] | ||
The increasing rate of privatization in various sectors has made the engineering education centers to take a good look at the needs and interests of both students and the industry. This is considered to be a vital step in surviving in today’s very competitive environment. The non interactive traditional training method without considering students’ needs and using training methods inconsistent with the time and place no longer could continue to exist. In the customer oriented education system, the objective of students is to learn the subject matters which could help them to live on and make money. On the other hand, the professors’ aims are to present practical materials in an appropriate format to keep their jobs and assure timely promotion. The main features of the customer oriented engineering education model are: problem based course content, inherent entrepreneurship by objective oriented training, team work promoting approach, tangible training with the use of practical examples, multi-media based training method, and real life student evaluation scheme. If this training model is implemented it is expected to have graduates with the following characteristics: high confidence when encountering real world problems, superior analyzing ability, high communication skills and group work attitude, ability to make proper changes in processes with the aim of improving the performance within the usual time and operational constraints. In the last 14 years, this teaching method was partially implemented at the Mining Engineering group of the Shahid Bahonar University of Kerman in undergraduate and graduate levels. To evaluate the performance of the model, every semester a survey was carried out using a questionnaire for all courses. In total, 1125 students were participated in the survey over the years. The results indicated that over 91% of students were satisfied with the method. In order to use this training model successfully the instructors need to spend significant amount of time in comparison with the traditional training method. This turns to be a big challenge and the main obstacle against implantation of this model in a wider range. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Customer Oriented Engineering Education, Practical Training, Problem Based Training Method | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,875 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,714 |