![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,894 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,930 |
طراحی درس جدید "حرفه مهندسی" برای دورههای کارشناسی مهندسی ایران | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 9، دوره 43، شماره 1 - شماره پیاپی 167505، اسفند 1388 اصل مقاله (318.72 K) | ||
نویسنده | ||
حسین معماریان | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مهندسی چیست و مهندس کیست، که این گونه چهره دنیای ما را عوض کرده است؟ مهندسان چه نوع آموزشهایی میبینند که چنین تواناییهایی پیدامیکنند؟ چه کنیم که در دوران کار حرفهای، مهندس موفقی باشیم؟ در دوران تحصیل در دانشگاه فراگیران در یکی از زمینههای مهندسی مهارتهایی را به دست می آورند ولی معمولاَ کمتر کوششی برای پاسخگویی به سوالات فوق صورت میگیرد. بهزبانی، آموزش دانشگاهی فنون، روابط و فرایندهای یک رشته مهندسی را با جزئیات بسیار میآموزد ولی کمتر آموزشی در مورد نحو? بهکارگیری آنها در دنیای واقعی ارایه میکند. برای رفع این کمبودها در سالهای اخیر اغلب دانشگاههای مهندسی بزرگ دنیا درسهای جدیدی را طراحی و به برنام? آموزشی خود افزودهاند. مقاله حاضر درس جدیدی را که با توجه به شرایط ملی، جهت ارای? اینگونه مطالب در سال اول کلیه دور?های کارشناسی مهندسی کشور طراحی شده است، عرضه میکند. هدف این درس، علاوه برآشنا نمودن دانشجویان با شاخههای تحصیلی و فعالیتهای حرف? مهندسی؛ تقویت مهارتهای ارتباطی، کارگروهی و نگرش خلاقانه، در آنهاست. محتوی این درس به پنج زمینه یا بخش مختلف تقسیم میشود. بخش اول به آموزش مهندسی اختصاص یافته است. هدف بخش دوم تقویت مهارتهای ارتباطی شفاهی، کتبی، تصویری و الکترونیکی، در فراگیران است. بخش سوم به تشریح حرف? مهندسی و آماده شدن برای ورود به بازارکار اختصاص یافته است. در بخش چهارم ابتدا نحو? جستجو، دستیابی و ساماندهی دادههای مورد نیاز برای پژوهش؛ در کتابخانه، بانکهای اطلاعاتی و اینترنت ارایه شده؛ و سپس روش ارایه نتایج تحقیقات، به صورت مقالات پژوهشی و نحوه حراست از مالکیت فکری؛ تشریح میشود. طراحی و ساخت یک وسیله، سازه، سیستم یا یک فرایند مهندسی؛ روشهای برنامه ریزی و زمانبندی پروژه های مهندسی، خطر و ریسک در کارهای مهندسی؛ و انجام یک فعالیت ایمن مهندسی مواردی هستند که در بخش پایانی این درس، مورد بحث قرار میگیرند. در صورت ارایه این درس، در ابتدای دورههای کارشناسی مهندسی، دانشجویان پیشنیازهای لازم را برای استفاده بهینه از آموزشهای دوره کارشناسی به دست خواهند آورد. به منظور اجرایی شدن ارایه این درس کتابی نیز توسط انتشارات دانشگاه تهران به چاپ رسیده است (حرفة مهندسی، 1388). محتوی این درس و کتاب همراه آن هم چنین میتواند جهت آمادگی مهندسان شاغلی که مایل به شرکت در آزمون مهندس حرفه ای (PE) هستند، مفید واقع شود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهندسی؛ ایران؛ حرف? مهندسی؛ کارشناسی مهندسی؛ مقدمه ای بر مهندسی؛ مهندس؛ مهندس حرفه ای | ||
عنوان مقاله [English] | ||
“Engineering Profession”, a New Course Designed for BSc Engineering Programs of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Hosein Memarian | ||
چکیده [English] | ||
What is engineering and who is an engineer that changed our world so drastically? Based on what type of education the engineers have gained the power to do this? What should we do for becoming successful in our professional career? Engineers receive competencies in one of the engineering branches during their school years but less effort is made to answer the above questions. In other word, university education provides students with elements, processes and governing relations of a particular field in good details but less effort is made to explain their application in real world. To overcome this deficiency, many leading engineering schools of the world offer new courses. The present paper suggests a new course, proposed to be instructed in all undergraduate engineering programs of Iran. This course is designed based on our national interests and professional needs. The main objective of this course is to introduce engineering disciplines, increase communication skills, team working and creative thinking in the students.This course is designed in five different parts or themes. The first part speaks about different aspects of engineering education. The second part concentrates on communication skills (oral, written, graphical and electronic). The third part explores the engineering profession and preparation for entering the job market. The fourth part explains different tools and procedures for engineering research. Finally, the fifths part is devoted to topics such as engineering design, engineering ethics and safety in workplace. By offering this course in the beginning of the BSc engineering programs, students will receive the essential prerequisites to optimally follow the rest of their undergraduate education. A textbook for this course is published by University of Tehran publication (Engineering Profession, 2009). The content of this course and its accompanied book is also useful for those who are preparing for Professional Engineer (PE) exam. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
BSc Engineering, engineering, Engineering Education, Engineering Profession, Introduction to Engineering, Professional Engineer | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,809 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,591 |