تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,519 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,133,819 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,239,922 |
کارشناسی علوم مهندسی، نگاهی نو در آموزش مهندسی | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 10، دوره 43، شماره 2 - شماره پیاپی 167654، اسفند 1388 اصل مقاله (380.76 K) | ||
نویسنده | ||
حسین معماریان | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
دانشآموختگان علوم و مهندسی پیشینه کم و بیش مشترکی در ریاضیات، علوم و محاسبات دارند. با این تفاوت که دانشآموختگان علوم دانش خود را برای کشفیات جدید و افزایش دانش ما از طبیعت بهکار میگیرند، در حالی که مهندسان از دانش خود برای طراحی محصولات، فرایندها و ساختارهایی سود میجویند که نیازهای جامعه را برآورده مینماید. تجربه نشان داده است که برخی از دانشجویان علاقمند به آموزشی هستند که هر دو این تواناییها را تقویت نماید. این خواستهای است که بخشهای گستردهای از صنعت و بازار کار متحول کنونی نیز به دنبال آن است. متاسفانه هیچ یک از برنامههای آموزش سنتی مهندسی این هدف را بهدرستی تامین نمیکنند. یکی از قدمهای موثری که در این زمینه برداشته شده عرضة برنام? بینرشتهای کارشناسی علوم مهندسی است، که ارتباط نزدیک حوزههای مختلفی از علوم مانند فیزیک, ریاضیات و مهندسی را برقرار میکند. امروزه، بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا دور? کارشناسی علوم مهندسی را عرضه میکنند. به نظرمی رسد که علوم مهندسی، در آیندهای نه چندان دور، به هسته مرکزی آموزش مهندسی تبدیل شود. در این مقاله، به دنبال بررسی ضرورت ایجاد یک برنامة جدید بین رشتهای در آموزش مهندسی، وضعیت آموزش این رشته در تعدادی از دانشگاه های تراز اول جهان، مورد بررسی قرارمیگیرد. به دنبال آن، ساختار و محتوی برنام? آموزش کارشناسی علوم مهندسی، که از سال 1387، برای اولین بار در کشور، در دانشکده فنی دانشگاه تهران راه اندازی شده، عرضه گردیده و اهداف برنامه و دستاوردهایی که از دانشآموختگان آن انتظار میرود، عرضه میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش مهندسی؛ ایران؛ دوره کارشناسی؛ علوم مهندسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Engineering Science Undergraduate program, a New Look at the Engineering Education | ||
نویسندگان [English] | ||
Hossein Memarian | ||
چکیده [English] | ||
Graduates of science and engineering have almost similar background in science, mathematics and computation, with this difference that science graduates use their knowledge to explore and increase our understanding of the nature, while engineers apply that knowledge to design products, processes and structures that satisfy the needs of society. Studies show that some students are interested in an education that develops both of these competencies. Many parts of the industry and job market are also looking for the same thing. Unfortunately, none of the traditional engineering programs can completely satisfy this need. One of the noteworthy steps in this respect is introducing a multidisciplinary program of Engineering Science, which connects physics, mathematics and engineering. Today, many leading universities of the world offer the Engineering Science program, and is anticipated to become the core of engineering education in near future. In this paper, after discussing the necessity of a new multidisciplinary engineering program, the status of similar programs in some of the well known universities of the world is presented. The structure and content of a new Engineering Science program, which has been offered in the Faculty of Engineering of Tehran University since 2007, is explained next and the objectives of the program and the outcome expected from its graduates is discussed. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Engineering Education, Engineering Science, Iran, Undergraduate Program | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,225 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,921 |