تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,336 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,461 |
رابطة زبان مادری، جنسیت و سن با سطح تفکر انتقادی | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 5، دوره 14، شماره 55، دی 1388 اصل مقاله (334.63 K) | ||
نویسندگان | ||
توران جمشیدیان قلعه سفیدی؛ علیاکبر خمیجانی فراهانی | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
تفکر انتقادی از بدو خلقت انسان با او همراه بوده است. زمانی که انسان برای ارزشیابی موضوعی به صورت عقلی و منطقی میپردازد، در واقع اولین گام را در جهت تفکر انتقادی برمیدارد. امروزه برای توسعة تفکر انتقادی و اهمیت گنجاندن این مهارت در حیطة علوم، پژوهشهای علمی متعددی انجام شده است. از جمله این تحقیقات میتوان به مطالعات قبلی که به نتایج متناقضی دست یافته بودند، مانند بابا محمدی و خلیلی (2004) اشاره داشت، آنها دریافتند که دانشجویان سال چهارم نسبت به سال سوم از سطح تفکر انتقادی بالاتری برخودارند، اما در مورد رابطة سن و تفکر انتقادی نافعی و دیگران (2008) دریافتند که هیچ تفاوت معنیداری بین دانشجویان سال اول و سال آخر رشتة پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایران در سطح تفکر انتقادی وجود ندارد. این پژوهش در زمینة این تحقیقات انجام شده است. هدف اصلی این تحقیق بررسی رابطة زبان مادری، سن و جنسیت، با سطح تفکر انتقادی دانشجویان انگلیسی زبان است که در دورة کارشناسی ارشد رشتههای علوم اسلامی کالج اسلامی لندن مشغول به تحصیلاند. برای نیل به این هدف، سی نفر از دانشجویان، 13دخترو 17 پسر، که سن آنها بین 23 و 54 سال بود، به عنوان نمونة تحقیق انتخاب شدند. زبان مادری 14 نفر از این دانشجویان انگلیسی بود و 16 نفر دیگر در کشورهای انگلیسی زبان تولد و رشد یافته بودند، ولی زبان مادریشان غیر از زبان انگلیسی بود. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا، فرم ب Califormia Critical Thinking Skills Test from B است. نتایج به دست آمده مشخص کرد که رابطة معنیداری بین زبان مادری و سطح تفکر انتقادی وجود دارد، اما رابطهای میان سن و جنسیت از یکسو و سطح تفکر انتقادی از سوی دیگر وجود ندارد. | ||
کلیدواژهها | ||
آزمون مهارتهای انتقادی؛ تفکر انتقادی؛ زبان مادری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Relationship between Level of Critical Thinking and Nativeness, Age and Gender | ||
نویسندگان [English] | ||
Turan Jamshidian؛ Ali Akbar Khomeijani Farahani | ||
چکیده [English] | ||
Critical Thinking has accompanied man since his creation. Man steps toward Critical Thinking when he starts to evaluate a matter logically. Today in order to develop Critical Thinking and the importance of placing it in scientific fields, several researches have been carried out. Recently, Babamohadi and Khalili (2004) found that there is a significant difference between freshman and senior students regarding their level of CT. But Nafeie et.al (2008) found out different results, that there is no significant difference among first and fourth year nursing students' level of Critical Thinking. This study has been done along with those researches. The main goal of this research is to find out whether there is any relationship between nativeness, age and gender with a level of Critical Thinking of the English speaking students, who are M. A. students studying Islamic subjects in the Islamic College of London. In order to get to this goal, 30 students, 17 male and 13 female from the range of age 23-54 have been chosen as the subjects of the study of whom 14 were English native speakers and 16 native-likes (whose first language was not English). The instrument used in this research was California Critical Thinking Skills Test form B. The test contains 34 questions in 5 different Critical Thinking areas (analysis, evaluation, Inference, deductive, and inductive reasoning) which can evaluate the level of Critical Thinking skills of the students. The results show that there is significant relationship between nativeness and the level of Critical Thinking, but there is no relationship between age, gender and the level of Critical Thinking. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
critical thinking, Critical Thinking Skills Test, Nativenes | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,861 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,752 |