![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,251 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,861 |
تحلیل عوامل مؤثر بر تقویت کارآفرینی در دانشجویان از دیدگاه دانشآموختگان مراکز آموزشعالی علمی کاربردی کشاورزی | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 4، 2-40، شماره 4 - شماره پیاپی 184070، بهمن 1388 اصل مقاله (168.66 K) | ||
نویسندگان | ||
بهمن خسروی؛ هوشنگ ایروانی؛ سیدمحمود حسینی؛ حمید موحدمحمدی | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر با هدف کلی شناسایی عوامل مؤثر بر تقویت کارآفرینی در دانشجویان آموزشهای عالی علمی کاربردی کشاورزی ایران صورت پذیرفته است. این تحقیق از نوع کاربردی بوده که در آن از روش توصیفی و علی- ارتباطی استفاده شده است. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامهای محقق ساخته بوده است که ضریب پایایی آن 85% برآورد شده است. جامعه آماری تحقیق1954 نفر کل دانشآموختگان دورههای عالی علمی کاربردی کشاورزی سراسر کشور در سال 83 میباشد که 340 نفر بعنوان نمونه مورد نظر از طریق نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل دادههای حاصله در دو بخش توصیفی و استنباطی و از طریق نرمافزار SPSS انجام پذیرفت. میانگین سنی این دانشآموختگان 26 سال است که 2/58 درصد آنها با سهمیه آزاد و بقیه سهمیه شاغل هستند. 3/24 درصد از دانشآموختگان سهمیه آزاد و 4/41 درصد از دانشآموختگان سهمیه شاغل در مقطع کارشناسی فارغالتحصیل شدهاند و بقیه در مقطع کاردانی تحصیل کردهاند. همچنین نتایج نشان میدهد که تنها 15 درصد از کل دانشآموختگان بصورت خوداشتغالی و دارای کسب و کار شخصی هستند، در حالیکه 9/62 درصد آنها شاغل میباشند. بر اساس نتایج تحلیل عاملی، عوامل مؤثر بر نگرش دانشآموختگان نسبت به تقویت کارآفرینی در دانشجویان را میتوان در 7 عامل روشهای آموزشی، محتوای آموزشی، امکانات و تجهیزات، عوامل فردی، مهارتهای آموزشگران، ویژگیهای دانشجویان و عوامل محیطی دستهبندی نمود. رگرسیون گام به گام نشان میدهد از عوامل فوقالذکر عوامل محیطی وارد معادله نشد و بقیه 6 عامل توانستند 1/62 درصد از تغییرات متغیر وابسته تحقیق را تبیین نمایند. ضمن اینکه بر اساس تحلیل رگرسیون مهمترین عامل مؤثر نگرش دانشآموختگان نسبت به تقویت کارآفرینی در دانشجویان مهارتهای آموزشگران ارزیابی شد. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش عالی؛ آموزش کشاورزی؛ تقویت کارآفرینی؛ علمی کاربردی؛ عوامل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Analysis of the Factors Affecting Students' Interest in Entrepreneurship as Perceived by Graduates of Agricultural Scientific-Applied Higher Education Centers of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Bahman Khosravi؛ Hooshang Iravani؛ S. Mahmood Hoseini؛ Hamid Movahed mohammadi | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this study is to find out the factors affecting Entrepreneurship strengthening tendencies in student of Iran’s Agricultural Scientific-Applied Higher Education Centers. The research is an applied type in which Descriptive method has been employed. The tool for data collection was questionnaire the Reliability of which was 85%. Population of the research consisted of 1954 graduates of Iranian Agricultural Scientific-Applied Higher Education Centers in 2004, 340 of whom were selected as a sample through stratified sampling. The data were analyzed in two descriptive and inferential parts through SPSS software. Mean age of these graduates participants is 26 years. 58.2% are among the free quota while the remainders are government employees. 24.3% of the free quota graduates and 41.4% of the employee quota graduated with B.S. Degrees and the rest graduated in an Associate Degree namely a pre-B.Sc. degree. The results also show that only 15% of the total graduates are in private business and are self-employed, as compared with 62.9% who are employees. According to the results obtained from factor analysis, factors affecting the graduates' interest in entrepreneurship can be divided into 7 factors of: educational methods, educational contents, equipment & facilities, individual factors, trainers' skills, students' features, and environmental factors. Step by step regression shows that of the above-mentioned factors, environmental one has not entered the equation and the other 6 factors could specify 62.1% of changes of the dependent variable of the research, whereas according to regression analysis, trainers' skills constituted the most important factor affecting graduates' interest in entrepreneurship. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
agricultural education, Entrepreneurship Enforcement, Factors, Higher Education, Scientific-applied | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,588 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,977 |