تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,505,104 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,769,214 |
آنالیز دینامیکی پلهای راهآهن تحت اثر عبور قطار سریعالسیر با در نظر گرفتن اندرکنش پل و قطار | ||
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری | ||
مقاله 2، دوره 44، شماره 2 - شماره پیاپی 212548، تیر 1389 اصل مقاله (346.84 K) | ||
نویسندگان | ||
خسرو برگی؛ علیرضا آقابزرگی | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
با توجه به اهمیت ارزیابی رفتار اندرکنش قطارهای سریعالسیر هنگام عبور از پلها، در این مقاله سعی شده است تا با بررسی دقیق مدارک فنی و تجربیات پیشین، روشهای کاربردی و جدید، برای بررسی پاسخ دینامیکی پلهای راهآهن تحت اثر حرکت قطار سریعالسیر مورد استفاده قرار گیرد. در نظر گرفتن یک مدل رفتاری کامل سهبعدی از مجموعه عوامل مؤثر (قطار، ریل و سازه پل) در تحلیل دینامیکی مجموعه توسط نرمافزار ANSYS با در نظر گرفتن اثر اندرکنش موجود بین دو مجموعه سازه پل و قطار و ارزیابی نتایج در قالب متغیرهای مؤثر اصلی و مقایسه آنها با روش نتایج حاصل از روشهای متعارف، از جمله ویژگیهای این پژوهش به شمار میرود. برای بررسی این موارد از نتایج تحلیل سه پل بتنی با طول دهانه متفاوت و مدلسازی با استفاده از نرمافزار المان محدود در حالت سهبعدی با جزئیات کامل و تحت اثر حرکت قطار سریعالسیر در سرعتهای مختلف، استفاده شده است. ارزیابی وقوع پدیده تشدید (رزونانس) بین سازه پل و سیستم قطار سریع عبوری از موارد پراهمیت در طراحی ایمن این خطوط به شمار میرود که در بخشی از این پژوهش مورد توجه واقع شده است و بنابراین بر اساس نتایج حاصل باید در تشخیص سرعتهای بحرانی و فرکانس تحریک قطار، دقت لازم انجام شود، به گونهای که از انطباق فرکانس ارتعاشی سازه پل با فرکانس تحریک قطار اجتناب شود. در ضمن در نظر گرفتن نیروهای تماسی و اثر اندرکنش بین قطار و سازه پل برای پلهای با دهانه کوتاه، سبب کاهش پاسخهای دینامیکی (تغییر مکان وسط دهانه پل) میشود که دلیل آن لحاظ شدن اتلاف انرژی تماسی و کاهش اثر ضربات به دلیل پیشبینی فنرها و میراگرهای سیستم تعلیق در مدل در نظر گرفته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اندرکنش پل و قطار سریع؛ پدیده تشدید؛ پل راه آهن؛ تحلیل دینامیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dynamic Analysis of High-Speed Railway Bridges with Application to Vehicle-Bridges Interaction | ||
نویسندگان [English] | ||
Khosro Bargi؛ Alireza Aghabozorgi | ||
چکیده [English] | ||
Dynamic effects of high speed trains on railway bridges have been analyzed in many research works. Two major approaches have been used widely: in the first approach represented by a constant load that crosses the bridges and thus dynamic properties of the vehicle itself are ignored. There are also more complex methods that incorporate dynamic properties of both the structure and the vehicle. In these models primary and secondary suspension systems the bogie and the wheels are incorporated into the model by their individual & commercial ad mechanical properties. In this paper, two and three dimensional finite element models of a high speed trains crossing bridges susceptible to resonance effects are developed. In order to model dynamic interaction of the vehicle and the bridge, differential equation of second order is solved for both the vehicle and the bridge. The equating differential equations of the 2 systems are coupled by forces exerted on the vehicle and on the structure in rail wheel contacts. An explicit time advancement scheme is used to drive the model in time. It was necessary to regenerate reprehensive matrixes of the system in each time step, resulting it considerable computational cost. Using the developed numerical model, a parametric study is done, revealing importance of damping and stiffness of primary suspension system, damping and stiffness of secondary suspension systems, damping and stiffness of ballast, interaction effects of vehicle and bridge simultaneously on dynamic behavior of bridge-vehicle system for high speed trains. The range of parameters for which a full dynamic model of the vehicle would be necessary is derived on the parametric study. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bridge, dynamic analysis, High-Speed Railways, Vehicle-Bridge Interaction | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,715 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,301 |