تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,110 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,402 |
جامعهپذیری جنسیتی در کتابهای درسی مدارس ایران | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 9، دوره 8، شماره 3 - شماره پیاپی 283648، مهر 1389 اصل مقاله (242.14 K) | ||
نویسنده | ||
یعقوب فروتن | ||
استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران، بابلسر | ||
چکیده | ||
جامعهپذیریِ جنسیتی عمدتاً در دوران کودکی و سنین مدرسه شکل میگیرد و بهتدریج در ذهن و رفتارهای اجتماعی درونی و متبلور میشود. بدین ترتیب، مدارس و کتابهای درسی بهعنوان اولین و مؤثرترین مرجع رسمی آموزش و انتقال انتظارات اجتماعی و استانداردهای فرهنگی، نقشی مهم در تکوین و توسعهی هویت جنسیتی کودکان و نوجوانان ایفا میکنند. در این تحقیق با استفاده از تکنیک تحلیل محتوی، کلیهی کتابهای درسی دورهی ابتدایی سال تحصیلی 1389- 1388 به تفکیک پایهی تحصیلی و عنوان کتاب درسی مطالعه میشوند. در مجموع مطابق یافتههای این تحقیق، فراوانی اسامی و تصاویر مردان غلبهی چشمگیری بر اسامی و تصاویر زنان دارد. این نوع سوگیریِ جنسیتی در واژههای کلیدی مرتبط با جنس مذکر و مؤنث (مانند کلمات مرد و زن، پسر و دختر)، الگوها و ویژگیهای کارهای داخل و خارج خانه، ترکیب بُعد خانواده بر حسب جنس فرزندان، و فعالیتهای ورزشی نیز وجود دارد. نکتهی مهمتر آنکه، غالباً همبستگی مستقیم و معناداری بین پایهی تحصیلی و این نوع سوگیریهای جنسیتی مشاهده میشود. بهعلاوه، تفاوتهای کمابیش مهمی در خصوص چگونگی بازنمایی برخی از نقشهای جنسیتی به تفکیک عنوان کتابهای درسی نیز وجود دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتغال زنان؛ بعد خانواده؛ جامعهپذیری جنسیتی؛ کتاب درسی؛ هویت جنسیتی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Gender Socialization in Iranian textbooks (Case study: Primary Schools) | ||
نویسندگان [English] | ||
Yaghoob Foroutan | ||
کلیدواژهها [English] | ||
family size, gender roles, gender socialization, school-textbooks, Women's employment | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,502 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,841 |