تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,732 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,220,018 |
شرایط هواشناختی جو بالا و وضعیت حاد آلودگی هوا (مطالعة موردی : شهر تهران) | ||
محیط شناسی | ||
مقاله 1، دوره 35، شماره 52، بهمن 1388 اصل مقاله (2.14 M) | ||
نویسندگان | ||
عباسعلی علی اکبر بیدختی1؛ زهرا شرعی پور2 | ||
1استاد گروه فیزیک فضا، مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران | ||
2کارشناس ارشد هواشناسی، مؤسسه ژئوفیزیک، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در هوای شهر تهران الگوی روزانة آلاینده CO برای فصل زمستان و تابستان وجود 2 بیشینه یکی در صبح و دیگری در شب را نشان میدهد. ترافیک وسایل نقلیه در صبح و کاهش ارتفاع لایه آمیخته در شب و پایداری ایستایی شبانه در وجود این بیشینهها مؤثر هستند. همچنین بررسی تغییرات فصلی آلاینده CO وجود دو بیشینه در زمستان و تابستان را نشان میدهد. بررسی نقشههای همدیدی امواج سطح 200 میلیباری در فصل سرد نشان داد که در روزهای حاد آلودگی، محور جت جنب حارهای، شمال غربی-جنوب غربی و نزدیک به حالت نصفالنهاری است ولی در دورههای کمینة آلودگی، محور جت جنب حارهای تقریبأ مداری بوده، و یا ناوهای بر روی ایران حاکم است و سرعتهای قوی مداری در کاهش آلودگی منطقهای مؤثر هستند. بررسی ارتباط سیستمهای جوّ بالا و غلظتهای آلودگی نشان داد که دورههای حاد آلودگی مربوط به هنگامی است که سیستم پشته بر ایران حاکم است و یا سیستم حباب مانندی است که در اثر ترکیب دو موج روی جتهای جنب حارهای و قطبی ایجاد میشود و ایران داخل منطقهای قرار میگیرد که از عرضهای پایین با جت جنب حارهای و از عرضهای بالا با جت قطبی احاطه میشود. طول این دورههای حاد معمولأ حدود 3 تا 7 روز است که دورههای بلندتر همراه سیستم حباب مانند است. بررسی شرایط هواشناختی دورههای آلودگی نشان داد که اگر سیستمهای پشته، یا حباب همراه با وارونگیهای دمای سطحی باشند، آلودگیهای شدید و مداومی رخ میدهدکه همراه با افزایش فشار در سطح زمین است ولی پیک فشار چند روز زودتر و گاهی همزمان رخ میدهد. همچنین در این دورهها، شرایط سکون بر جوّ حاکم بوده و سرعت باد کاهش مییابد و دمای جوّ نیز افزایش نسبی پیدا میکند. | ||
کلیدواژهها | ||
جتهای جنب حارهای و قطبی؛ دورههای حاد آلودگی؛ غلظت آلایندهها؛ مشخصههای هواشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Meteorological conditions of acute air pollution episodes for Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
Abasali Bidokhti1؛ Zahra Shariepour2 | ||
چکیده [English] | ||
In this paper meteorological conditions of some acute air pollution periods for the city of Tehran have been considered. The data used were obtained from the Air quality control company (AQCC) of Municipality and from synoptic station of the institute of Geophysics. Initially some statistical methods were used to find the episodes for acute air pollution episodes, and then their meteorological conditions were considered. The most abundant levels of the relative air pollution concentration for most pollutant were in the range of 0.5-1.0 and 1-1.5 especially for PM10. The daily trends for CO in summer and winter show two peaks, one in early morning and the other early at night. Traffic load, small values of urban mixed layer height and static stability at nights and early morning are factors leading to these two peaks. Annual monthly mean concentration of CO also show a peak in winter time in which the adverse effects of meteorological condition, in synoptically calm condition are enhanced. Large scale atmospheric weather patterns, especially of the two upper level jets (at 200 mb), namely subtropical and polar jet streams, show that when they form a bubble like structure over Iran, i. e. one is at higher latitude and other at lower latitude, very low winds prevail over Iran creating acute air pollution episodes (e. g. the episode leading authorities to reinforce traffic restrictions in Dec. 2005). Also existence of a stagnant ridge over northern Iran leads to such episodes, although with shorter period. Hence we show that an interaction between these two jets can lead to large scale semi – stationary patterns creating such acute episodes lasting between 4 to 7 days. The bubble like pattern is also associated with pressure and temperature rises near the surface. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,977 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,125 |