تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,029 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,233 |
تحلیلـی بر مسایل برنامه درسی گروه تحصیلی هنر نظام متوسطه در آموزشهای فنی/حرفهای و مهارتیبا تأکید برشاخه کاردانش | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 2، شماره 42 - شماره پیاپی 489374، تیر 1390، صفحه 15-24 اصل مقاله (2.22 M) | ||
نویسنده | ||
حسن شرفی | ||
مربی گروه پژوهشی برنامههای درسی و روشهای تدریس، پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش | ||
چکیده | ||
در این نوشتار، مسایل پژوهش در فعالیتها و محتوای برنامههای درسی فنی/حرفهای و مهارتآموزی با تأکید بر رشتههای مهارتی گروه تحصیلی هنر شاخة کاردانش، مورد مطالعه قرار گرفته است. مطالعه بیش از دویست و پنجاه گزارش پژوهشی در حوزه آموزشهای فنی/حرفهای و کاردانش جای خالی بررسی مسایل در حیطه آموزشهای هنری را نشان میدهد که با توجه به مؤلفههای زیر موردمطالعه قرار می گیرد: 1- ایجاد توان کارآفرینی دانشآموختگان و اشتغال فارغالتحصیلان ( بازار کار ) 2- تنوع نیازهای آموزشی هنرجویان و هنرآموزان 3- تجهیزات و فضای آموزشی موردنیاز 4- نحوة اجرای فعالیتها و محتوای برنامه درسی 5- فرصتهای یادگیری موجود در برنامه درسی و آموزش. نتایج این مطالعه که به روش توصیفی و تحلیل مسایل پنجگانه با رجوع به گزارشهای پژوهشی و گفت و شنود با صاحب نظران حوزه گروه تحصیلی هنر در آموزشهای فنیوحرفهای و مهارتآموزی بوده است، حکایت از آن دارد که میبایستی به مواردی به این شرح توجه شود: بهرهگیری از نتایج مطالعات آموزشهای فنی و حرفهای سایر کشورها به صورت نظری و عملی؛ تأمین نیروی انسانی (هنرآموز)؛ طراحی، تدوین و اجرای برنامههای درسی فنی/حرفهای و مهارتآموزی به صورت راهنمای برنامه درسی؛ توجه به عناصر برنامه درسی در اجرای آموزشهای فنی/ حرفهای و مهارتی؛ و نظایر آن. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش فنیوحرفهای؛ شاخة کاردانش؛ فعالیتها و محتوای برنامه درسی؛ گروه تحصیلی هنر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ANALYSIS OF CURRICULUM PROBLEMS OF HIGH SCHOOL ART GROUP IN TECHNICAL / VOCATIONAL EDUCATION AND SKILL TRAINING WITH EMPHASIS ON KARDANESH BRANCH | ||
نویسندگان [English] | ||
Hasan Sharafi | ||
چکیده [English] | ||
ew system of secondary education has been incepted in 1992, consisting of three study branches of theoretical, technical/ vocational, and Kardanesh. Regarding the founding philosophy of Kardanesh branch, i.e. provision of skilled manpower proportionate with labor market need and also training skilled, semi-skilled and master workforce, art students may receive Kardanesh high school diploma providing that they pass general courses and skill standards as well as all remaining courses up to 96 credits. It is in such condition that they may continue their post diploma study in the related fields. Main objective of Kardanesh and technical/vocational skill training branches is training of required manpower in industry, agriculture, and service sections, in accordance with country’s economic, social, and cultural development needs. This objective should be fulfilled in a way that all employed individuals or employment applicants in society acquire sufficient knowledge, skill and attitude for the occupation they are already involved in or are interested. In this article, research problems in technical/vocational and skill training curriculum activities and content have been studied. Main emphasis has been on skill fields of art group in the Kardanesh branch. Reviewing more than two hundred fifty research results in the area of technical/vocational and Kardanesh education has shown absence of analysis of problems in the art education domain. Considering some curriculum parameters such as art teachers role, learning opportunities, and development and implementation of curriculum, organization of content and activities as well as problems related to art group are studies as follows: 1- Provision of entrepreneurship ability for educated students and graduates employment (labor market) ; 2- Diversity of art students and art teachers’ education needs ; 3- Required educational equipments and spaces ; 4- State of implementing curriculum activities and content ; 5- Existing learning opportunities in curriculum and educational programs. This writing describes the students’ transition trend from high school technical/vocational and Kardanesh branches to labor market and university art schools. It, therefore, provides art universities professors with background and information related to students diagnosis evaluation at high school cycle, and before university thoughts. Results of this study, which has been undertaken by descriptive and analysis method of five above mentioned problems through refers to research reports and discussion with scholars of high school art group in technical/vocational and skill training, imply that following matters should be taken into consideration: Taking advantage from technical/vocational research results in other countries ; Proportionality of country’s regional capacity with technical/vocational and skill training curricula; Providing manpower (art teacher); Designing, developing and implementing technical/vocational and skill training curricula in a way as curriculum guide; Horizontal and vertical relevance of high school art group curricula its correspondent fields in technical and art university schools; Paying attention to curriculum elements in implementing technical/vocational and skill trainings; Other similar subjects. Paying attention to curriculum elements in implementing technical/vocational and skill trainings; Other similar subjects. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
curriculum activities and content, high school art group, Kardanesh branch, Technical and Vocational Education | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,592 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,984 |