
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,533 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,862,383 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,905,128 |
Determination and Prioritization of Criteria Affecting Knowledge Management Effectiveness in Research Organization with Comparative Approach (Fuzzy & Deterministic) | ||
Journal of Information Technology Management | ||
مقاله 10، دوره 3، شماره 7، مهر 2011، صفحه 169-192 اصل مقاله (665.32 K) | ||
نویسندگان | ||
Bijan Nahavandi؛ Reza Farahi؛ Seyed Alireza Kazzazi؛ Navid Jafarinezhad | ||
چکیده | ||
Since we cannot manage what we cannot control, and we cannot control what we do not measure, the measurement of knowledge management (KM) effectiveness is a very important issue. This study aims at developing a methodology to evaluate the KM effectiveness under fuzziness in research organizations. In order to develop such a methodology and to define measures of KM effectiveness, first the relevant literature were studied thoughtfully, in the next step, the opinions of the experts, specialists, scholars and professionals in IT and KM systems and senior managers in Iran’s research organizations were gathered through in-depth interview and consultation. Linguistic data that people use in their judgments may result in ambiguities. To decrease these ambiguities, linguistic terms based on the extent fuzzy analytic hierarchy process (FAHP) - as a multi-attribute decision making approach- are used in this study. 34 measures, which are the major variables to evaluate the KM effectiveness, have been defined under six main measures: Human resources, leadership and organizational structure, knowledge creation and acquisition, knowledge storage and security, knowledge sharing, and knowledge utilization and updating. The results indicate that “human resources” is the most important measure. The other 5 criteria in order of importance are the “Knowledge Sharing”, “Leadership and Organizational Structure”, “Knowledge Utilization and Updating”, “Knowledge Creation and Acquisition” and “Knowledge Storage and Security”. Finally, to test validity and reliability of the proposed framework, we have used this framework to evaluate the KM effectiveness in 9 of Iran’s research organizations. | ||
کلیدواژهها | ||
Fuzzy set theory? AHP؛ Knowledge management effectiveness? Evaluation measures؛ research organization | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تعیین و اولویتبندی معیارهای مؤثر بر اثربخشی مدیریت دانش در سازمانهای تحقیقاتی ایران با رویکرد تطبیقی (فازی و قطعی) | ||
نویسندگان [English] | ||
بیژن نهاوندی؛ رضا فرهی؛ سید علیرضا کزازی؛ نوید جعفری نژاد | ||
چکیده [English] | ||
چیزی را که نتوانیم کنترل کنیم، نمیتوانیم مدیریت نماییم و نیز چیزی را که نتوانیم اندازهگیری کنیم، نمیتوانیم کنترل نماییم، از اینرو تعیین مدلی جهت ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش امری مهم و حیاتی است.هدف این پژوهش توسعه وگسترش مدلی بهمنظور ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی است. پس از مطالعه ادبیات موضوع و دریافت نظرهای متخصصان از طریق مصاحبههای عمیق و بررسی آنها، سنجههای تأثیرگذار بر اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی استخراج شدند. در پژوهش حاضر دادهها بر اساس فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی توسعه یافته فازی بهعنوان یک فرآیند تصمیمگیری چند شاخصه- تحلیل شدهاند. در مجموع 34 زیر معیار در قالب 6 معیار اصلی جهت ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در مراکز پژوهشی تعیین شدند. نتایج تجزیه و تحلیلها بیانگر این مطلب است که معیار "منابع انسانی" با کسب رتبه اول، بیشترین اهمیت را در ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در سازمانهای پژوهشی دارد. در پایان از مدل مذکور برای ارزیابی اثربخشی مدیریت دانش در 9 مرکز پژوهشی ایران استفاده شد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
اثربخشی مدیریت دانش, سازمانهای پژوهشی, سنجههای ارزیابی, فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی, نظریه فازی | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,512 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,884 |