تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,433 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,498 |
تأثیر کلام امام علی (ع) در اشعار ابوالعتاهیه | ||
پژوهش های قرآن و حدیث | ||
مقاله 4، دوره 43، شماره 1 - شماره پیاپی 581904، فروردین 1389، صفحه 77-98 اصل مقاله (189.03 K) | ||
نویسنده | ||
وحید سبزیانپور | ||
دانشگاه رازی | ||
چکیده | ||
ادیبان و صاحب نظران را اعتقاد بر این است که ابوالعتاهیه (213 یا 209ـ30) خداوندگار و قافله سالار شعر زهد عربی است و اشعار زاهدانه ی او بر پیشانی شعر زهد عربی قرار دارد. ابداع و نوآوری او در اشعار زاهدانه، موجب تفاسیر مختلفی از سوی محققان شده است؛ چندان که گروهی، او را متأثر از حسن بصری، برخی او را وام دار اندیشه های مانوی و بودائی دانسته و عده ای از صاحب نظران نیز ریشه ی زهدیات او را در فرهنگ ایرانی جستجو کرده اند. در این تحقیق، با مقایسه ی تطبیقی بین کلام علی (ع) و اشعار ابو العتاهیه، نشان می دهیم که او بر خوان ادب علی (ع) نشسته و در سایهسار آن بالیده و تنفس کرده، به گونه ای که حکمت های روح افزای علی (ع)، دست کم در قالب (حل یا تحلیل) در 7 بیت از اشعار او بدون تغییر واژه، از کسوت نثر به لباس نظم درآمده است؛ به علاوه، واژگان کلام علی (ع) را در لایه های کلام خود گنجانده و در طرز سخن، نکته ها آموخته، تشبیهات و مضامین بسیاری را از نهج البلاغه، در نسج اشعار خود جاری ساخته است. از نتایج این تحقیق، تبیین یکی از جنبه های عمق و اعتلای کلام علی (ع)، یعنی سیطره ی بی مانند و تأثیر گسترده بر ادب عربی است. دیگر اینکه کلام علی (ع)، قبل از گردآوری نهج البلاغه، در بین ادیبان و سخن سنجان بزرگی چون ابوالعتاهیه، معروف و شناخته شده بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ابوالعتاهیه.؛ ادبیات عرب؛ علی (ع)؛ نهجالبلاغه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The impact of Imam Ali’s rhetoric on Abu al Atahiyeh’s poetry | ||
نویسندگان [English] | ||
Vahid Sabzianpour | ||
چکیده [English] | ||
The critics and the literary figures believe that Abu al Atahiyeh (213 or 209-230) is the leading poet of Arabic ascetic poetry, and this poetry is embossed on the temple of Arabic ascetic poetry. His innovation and creativity on ascetic poetry have made the researchers draw various interpretations. Some believe that he has been inspired by Hassan Basri, and some claim that he has cherished the thoughts of Manoy and Buddhism, and some other researchers have sought the root of his ascetic writings in Iranian culture. This study, through a comparative analysis of Ali’s rhetoric and Abu al Atahiyeh’s poetry tries to show that Abu al Atahiyeh has fed and nourished himself in the ocean of Ali’s knowledge. It is evidently seen that he uses Ali as his source of inspiration, at least in the issue of (solution and analysis), he has used Ali’s animating rhetoric in seven couplets of his poetry just shifting from prose to verse, but without any rephrasing of the words. He has also decorated his diction with Ali’s words which, has added key points to his locution. He has used a lot of similes from Nahj ul Balagheh in the texture of his poetry. The significance of this study lies on clarification and revival of one aspect of Ali’s rhetoric, namely its unique domain and its extensive impact on Arabic literature; and above all Ali’s rhetoric even before compiling Nahj ul Balagheh was well-known among the great critics and literary figures like Abu al Atahiyeh. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Abu al Atahiyeh., Ali ibn Abi Tali b, Arb litritur, Nahj ul Balagheh | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,007 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,549 |