
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,693 |
تعداد مقالات | 72,240 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,238,231 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,073,999 |
شاهنامه قرچقای خان (شاهنامه ویندزور) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 2، دوره 3، شماره 45 - شماره پیاپی 623738، آذر 1390، صفحه 13-22 اصل مقاله (3.73 M) | ||
نویسنده | ||
مهدی حسینی | ||
استاد دانشکده هنرهای کاربردی، دانشگاه هنر | ||
چکیده | ||
شاهنامه قرچقای خان با 148نگاره از جمله شاهنامه های دوره صفوی(مکتب اصفهان) است که بنا به سفارش و حمایت قرچقای خان والی مشهد، بیرون از کتابخانه-کارگاه های سلطنتی، به انجام رسیده است. این شاهنامه که اینک با عنوان: شاهنامه ویندزور! در قصر سلطنتی ویندزور در بریتانیا نگهداری میشود، دارای 148 برگ نگارگری است. این شاهنامه متعلق به 1058ه. ق/1648م و از معدود شاهنامه های کامل متعلق به این دوره است. به استثنای یک مجلس،کمند انداختن افراسیاب و برزو، که در پایین نگاره آمده است:"رقم محمد یوسف"، دیگر نگاره های این شاهنامه فاقد هر گونه امضا یا شناسه است. ولی به اعتقاد بسیاری از نسخه شناسان، به ویژه ب. و. رابینسون، نگاره های این شاهنامه توسط محمد یوسف و محمد قاسم تصویر شده اند. در این بررسی ضمن معرفی شاهنامه قرچقای خان و شناسایی هنرمندان آن، تطبیقی میان نگاره های این شاهنامه و نگاره های شاهنامه رشیدا، محفوظ در کاخ گلستان، صورت پذیرفته و محقق شده است که نگارگران شاهنامه قرچقای خان همان هنرمندانی هستند که شاهنامه رشیدا را صورتبندی نموده اند. از منظر: ساختار، تنظیم و روش نقطه پرداز که در هر دو شاهنامه صورت مشابه و بسیار نزدیک به یکدیگر دارند. | ||
کلیدواژهها | ||
ساختار؛ شاهنامه رشیدا؛ قرچقای خان؛ محمد یوسف؛ نقطه پرداز؛ نگارگری | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Qarajaghay Khan Shahnama | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Hosseini | ||
چکیده [English] | ||
The Windsor Shahnama is a large and marvelously illustrated book of epic of Persian King measuring 460 by 280 mm. The manuscript compromises 756 folios in fine nasta `lig script by Muhammad Hakim al-Husayni, in four columns of twenty-two lines to the page, occupying a space of 256 by 160mm. The manuscript is richly decorated and illuminated with wide margins throughout the volume with border design(in gold) of animals, birds and very delicate branches of flowers and plants. The manuscript was presented to Queen Victoria in 1839 by sultan of Heart, as a gift in response to the British backing of Afghan troupes against Iranian forces who had held siege of Kabul and were trying to make it part of their territory. Windsor Shahnama of 1648(corresponding to 1058 A. H.) is a complete book of epic of Persian Kings which has been supported and commissioned outside Royal Library workshops (ketabkhaneh) by Qarajaghay Khan, governor of Khurasan. The manuscript is illustrated with 148 very fine miniature paintings. As it is customary with traditional Persian painting, none of the miniatures is signed and there is no name of its possible illustrators in the frontispiece. The only exception is the episode Barzu and Afrasiyab lassoing one another, in which the name of Muhammad Yusuf can be decipher in lower part of the painting. However, Mr. B. W. Robinson and Dr. Eleanor Sims and Manijeh Bayani believe that major artists of this manuscript are Muhammad Yusuf and Muhammad Qasim, prominent painters of Isfehan School of late Safavid period. As far as structure, composition and technique, applied to these miniatures is concerned, there is a clear and close resemblance between Qarajaghay Khan Shahnama and Rashida Shahnama, of the same period, preserved in Golestan Palace Library, Tehran. In this paper Qarajaghay Khan Shahnama will be introduced and its relationship with Rashida Shahnama will be comparatively examined.Windsor Shahnama of 1648(corresponding to 1058 A. H.) is a complete book of epic of Persian Kings which has been supported and commissioned outside Royal Library workshops (ketabkhaneh) by Qarajaghay Khan, governor of Khurasan. The manuscript is illustrated with 148 very fine miniature paintings. As it is customary with traditional Persian painting, none of the miniatures is signed and there is no name of its possible illustrators in the frontispiece. The only exception is the episode Barzu and Afrasiyab lassoing one another, in which the name of Muhammad Yusuf can be decipher in lower part of the painting. However, Mr. B. W. Robinson and Dr. Eleanor Sims and Manijeh Bayani believe that major artists of this manuscript are Muhammad Yusuf and Muhammad Qasim, prominent painters of Isfehan School of late Safavid period. As far as structure, composition and technique, applied to these miniatures is concerned, there is a clear and close resemblance between Qarajaghay Khan Shahnama and Rashida Shahnama, of the same period, preserved in Golestan Palace Library, Tehran. In this paper Qarajaghay Khan Shahnama will be introduced and its relationship with Rashida Shahnama will be comparatively examined. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
hatching, miniature painting, Muhammad Yusuf, Qarajaghay Khan Shahnama, Rashida Shahnama, Structure | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,517 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 5,212 |