تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,504,613 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,768,677 |
جرم و مجازات: مقایسه مجازات های پیشنهادی نمونهای از دانشجویان با قوانین مجازات در ایران | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
مقاله 1، دوره 2، شماره 1 - شماره پیاپی 751457، اسفند 1390 اصل مقاله (268.03 K) | ||
نویسندگان | ||
احمد جعفری1؛ سید حسین سراج زاده2 | ||
1کارشناس ارشد جامعه شناسی | ||
2دانشیار جامعه شناسی دانشگاه تربیت معلم تهران | ||
چکیده | ||
آگاهی از نگرش مردم نسبت به مجازاتها به هماهنگی قوانین با افکار عمومی کمک می کند که پیامد آن افزایش انسجام اجتماعی و مشروعیت اجتماعی نهاد مجازات (دادگاه و پلیس) است. در پیمایش حاضر نگرش به قانون مجازات با نمونه ای 320 نفری از دانشجویان دانشگاه تربیت معلم در سال 1389 بررسی شده است. نتایج نشان میدهد بین نگرشهای پاسخگویان با قانون مجازات به لحاظ شدت و شکل مجازاتها اختلاف وجود دارد. بدین ترتیب که پاسخگویان خواهان مجازاتهایی با شدت کمتر و اشکال غیربدنی هستند. همچنین این اختلاف نظر تحت تاثیر متغیرهای اجتماعی و جمعیتی مثل دینداری، توسعه یافتگی، شهرنشینی، طول مدت تحصیل در دانشگاه، جدی انگاری جرم، سن و جنس قرار دارد. در این مطالعه دانشجویان زن اختلاف نظر کمتری با مجازاتهای قانونی داشتند. از نظریه های دورکیم و فوکو برای تبیین یافته ها استفاده شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
اختلاف نظر؛ جدیانگاری جرم و دینداری؛ جرم؛ قانون؛ مجازات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Crime and Punishment: Comparing Verdicts Suggested by a Sample of University Students for Certain Crimes with the Iranian Penal Code | ||
نویسندگان [English] | ||
Ahmad Jafari1؛ Seyed Hossein Serajzadeh2 | ||
چکیده [English] | ||
Public sector awareness of people’s attitudes toward punishment for various crimes can help to increase the compatibility of laws with public opinion. Whereas this issue has attracted significant attention in a number of countries, little research has been conducted on it in Iran.This article examines the attitudes of a sample of 320 students, toward punishments for various crimes. Findings indicate the existence of a significant gap between verdicts suggested by students for a number of crimes and those given by the Iranian Penal Code. Specifically, students’ suggested verdicts are less severe and non-corporal in nature. Further analysis of the data also reveals that the gap is influenced by socio-demographic variables such as religiosity, level of development, level of urbanization, years of university education, perceived seriousness of crime, age and gender. Religiosity and perceived seriousness of crime have a positive relation with the above gap. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
law, perceived seriousness of crime, Punishment, Religiosity, TEHRAN | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,594 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,915 |