تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,107,058 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,212,040 |
نقش آموزش درس "مبانی کارآفرینی" در قصدکارآفرینی دانشجویان رشتههای غیر مدیریت (مطالعه موردی: دانشکدههای هنر و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران) | ||
فصلنامه علمی پژوهشی توسعه کارآفرینی | ||
مقاله 6، دوره 4، شماره 4 - شماره پیاپی 14، اسفند 1390، صفحه 107-124 اصل مقاله (178.15 K) | ||
نویسندگان | ||
زهرا آراستی1؛ سعیده سعیدبنادکی2؛ نرگس ایمانیپور1 | ||
1استادیار دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کارآفرینی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
آموزش کارآفرینی تبادل رسمی و نظاممند اطلاعات و دانش کارآفرینی است. دانشگاهها به عنوان متولیان اصلی تربیت و پرورش منابع انسانی متخصص در چند سال اخیر به آموزش کارآفرینی روی آوردهاند. درس مبانی کارآفرینی در برخی از دانشگاههای کشور تدریس میشود، اما یکی از مسائل کلیدی در هر برنامهی آموزشی، ارزیابی آن است. معیارهایی که در ارزیابی آموزش کارآفرینی استفاده میشوند میتوانند مربوط به سطح دانش مشخص، مهارتها، علاقهمندی، درجهی مشارکت در کلاس و قصد کارآفرینی باشد. هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر آموزش درس اختیاری "مبانیکارآفرینی" بر ایجاد قصد کارآفرینی در دانشجویان است. این تحقیق با روش تحقیق پس رویدادی و با استفاده از ابزار پرسشنامه در میان 105 نفر از دانشجویان دانشکدههای هنر و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران انجام شد. جمعآوری دادهها در دو مرحلهی پیش آزمون (ابتدای ترم تحصیلی) و پس آزمون (انتهای ترم تحصیلی) در گروه آزمایشی و گروه کنترل انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که آموزش درس مبانی کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان و عوامل تعیینکنندهی آن شامل نگرش نسبت به رفتار، هنجارهای ذهنی و درک کنترل رفتاری تاثیرگذار است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش کارآفرینی؛ دانشجویان؛ قصدکارآفرینی؛ مبانی کارآفرینی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
نقش آموزش درس "مبانی کارآفرینی" در قصدکارآفرینی دانشجویان رشتههای غیر مدیریت (مطالعه موردی: دانشکدههای هنر و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران) | ||
نویسندگان [English] | ||
زهرا آراستی1؛ سعیده سعیدبنادکی2؛ نرگس ایمانیپور1 | ||
چکیده [English] | ||
آموزش کارآفرینی تبادل رسمی و نظاممند اطلاعات و دانش کارآفرینی است. دانشگاهها به عنوان متولیان اصلی تربیت و پرورش منابع انسانی متخصص در چند سال اخیر به آموزش کارآفرینی روی آوردهاند. درس مبانی کارآفرینی در برخی از دانشگاههای کشور تدریس میشود، اما یکی از مسائل کلیدی در هر برنامهی آموزشی، ارزیابی آن است. معیارهایی که در ارزیابی آموزش کارآفرینی استفاده میشوند میتوانند مربوط به سطح دانش مشخص، مهارتها، علاقهمندی، درجهی مشارکت در کلاس و قصد کارآفرینی باشد. هدف اصلی این مقاله بررسی تاثیر آموزش درس اختیاری "مبانیکارآفرینی" بر ایجاد قصد کارآفرینی در دانشجویان است. این تحقیق با روش تحقیق پس رویدادی و با استفاده از ابزار پرسشنامه در میان 105 نفر از دانشجویان دانشکدههای هنر و ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران انجام شد. جمعآوری دادهها در دو مرحلهی پیش آزمون (ابتدای ترم تحصیلی) و پس آزمون (انتهای ترم تحصیلی) در گروه آزمایشی و گروه کنترل انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان میدهد که آموزش درس مبانی کارآفرینی بر قصد کارآفرینی دانشجویان و عوامل تعیینکنندهی آن شامل نگرش نسبت به رفتار، هنجارهای ذهنی و درک کنترل رفتاری تاثیرگذار است. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 5,289 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 4,472 |