تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,098,151 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,205,827 |
تفاوت در الگوی تخصیص توجه در دانشجویان ایرانی، آسیای شرقی و اروپایی: یک مطالعه مقدماتی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 41، شماره 4 - شماره پیاپی 815219، اسفند 1390، صفحه 49-60 اصل مقاله (27.15 K) | ||
نویسندگان | ||
جواد حاتمی1؛ اکرم قربعلی2؛ فاطمه بی جن خان2 | ||
1دانشگاه تهران، دکترای تخصصی | ||
2دانشگاه تهران، کارشناسی ارشد | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تفاوتهای فرهنگی بر ادراک شکل و زمینه بود. در این مطالعه در دو آزمایش با استفاده از دو تکلیف تشخیص تغییرات تصویری و مقولهبندی تصویری تاثیر تفاوتهای فرهنگی برالگوی تخصیص توجه بررسی شد. سه گروه از دانشجویان ایرانی (20 n =)، آسیای شرقی (16 n =) و اروپایی (17 n =) در این پژوهش شرکت کردند و الگوی تخصی ص توجه آنها به محرکهای ادراکی بر اساس میزان توجه آنها به شکل یا زمینه بررس ی شد. یافتههای به دست آمده نشان داد که در میزان توجه به شکل، بین ایرانیها و اروپاییها تفاوت معنادار وجود دارد و شرکتکنندگان ایرانی در مقایسه با شرکت کنندگان اروپایی به عناصر اصلی شکل توجه کمتری نشان دادند. در میزان توجه به زمینه نیز بین ایرانیها و اروپاییها و همچنین، بین اروپاییها و آسیای شرقیها تفاوت معنادار به دس ت آمد؛ به این صور ت که شرکتکنندگان ایرانی و آسیای شرقی بیشتر از اروپاییها به تغییرات در عناصر زمینهای تصاویر توجه نشان دادند. مطابق این یافتهها میتوان گفت، الگوی تخصیص توجه در ایرانیها و آسیای شرقیها گستردهتر از اروپاییها است. از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که الگوی ادراک در دانشجویان ایرانی به فرهنگهای کلنگر شباهت بیشتری دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک زمینه؛ ادراک شکل؛ جمعگرایی؛ فردگرایی؛ فرهنگ | ||
عنوان مقاله [English] | ||
تفاوت در الگوی تخصیص توجه در دانشجویان ایرانی، آسیای شرقی و اروپایی: یک مطالعه مقدماتی | ||
نویسندگان [English] | ||
جواد حاتمی1؛ اکرم قربعلی2؛ فاطمه بی جن خان2 | ||
چکیده [English] | ||
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر تفاوتهای فرهنگی بر ادراک شکل و زمینه بود. در این مطالعه در دو آزمایش با استفاده از دو تکلیف تشخیص تغییرات تصویری و مقولهبندی تصویری تاثیر تفاوتهای فرهنگی برالگوی تخصیص توجه بررسی شد. سه گروه از دانشجویان ایرانی (20 n =)، آسیای شرقی (16 n =) و اروپایی (17 n =) در این پژوهش شرکت کردند و الگوی تخصی ص توجه آنها به محرکهای ادراکی بر اساس میزان توجه آنها به شکل یا زمینه بررس ی شد. یافتههای به دست آمده نشان داد که در میزان توجه به شکل، بین ایرانیها و اروپاییها تفاوت معنادار وجود دارد و شرکتکنندگان ایرانی در مقایسه با شرکت کنندگان اروپایی به عناصر اصلی شکل توجه کمتری نشان دادند. در میزان توجه به زمینه نیز بین ایرانیها و اروپاییها و همچنین، بین اروپاییها و آسیای شرقیها تفاوت معنادار به دس ت آمد؛ به این صور ت که شرکتکنندگان ایرانی و آسیای شرقی بیشتر از اروپاییها به تغییرات در عناصر زمینهای تصاویر توجه نشان دادند. مطابق این یافتهها میتوان گفت، الگوی تخصیص توجه در ایرانیها و آسیای شرقیها گستردهتر از اروپاییها است. از یافتههای این پژوهش میتوان نتیجه گرفت که الگوی ادراک در دانشجویان ایرانی به فرهنگهای کلنگر شباهت بیشتری دارد. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,654 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,286 |