تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,123,482 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,231,590 |
نقش عقل در فهم آیات قرآن (مقایسه دو دیدگاه ملاصدرا و احسایی) | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 6، دوره 9، شماره 10 - شماره پیاپی 912281، مرداد 1391، صفحه 139-169 اصل مقاله (8.42 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2012.24902 | ||
نویسندگان | ||
محمد مهدوی راد1؛ نرگس زرگر2 | ||
1دانشیار دانشکده فقه و فلسفه، پردیس قم دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه | ||
چکیده | ||
در زمینه امکان کاربرد عقل در عرصه فهم وحی هر کدام از دو اندیشمند چه دیدگاهی دارند؟ چه تفاوتی میان رویکرد ملاصدرا و احسایی نسبت به حدود شناختی عقل در فهم قرآن وجود دارد؟ در میان اندیشمندان مسلمان، صدرالمتألهین و احسایی از جمله کسانی هستند که رویکرد ویژهای به حدود شناختی عقل در فهم قرآن به عنوان متنی وحیانی دارند. از شرایط اختصاصی صدرا در زمینه تأویل، این است که استنباط و استقلال در فهم آیات مجاز است اما احسایی، عدم تعارض تأویل با فهم عرفی از ظاهر آیات و روایات را شرط درستی تأویل میداند. صدرالمتألهین وجود حجت درونی را سبب رشد تعقل و مانع تقلید، وقوف بر ظاهر الفاظ قرآن و جمود بر نظر مفسران پیشین میداند، و بدون اصول عقلی درون شریعت را نمیبیند اما احسایی هیچ استقلالی را برای عقل نپذیرفته و ... | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک عقلی؛ تأویل؛ فهم عرفی؛ قرآن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Function of Reason in Understanding of the Qur’anic Verses: (Comparing MullaSadra and Ahsai’s View) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Mahdavi Rad1؛ Narges Zargar2 | ||
چکیده [English] | ||
Among Muslim thinkers, MullaSadra and Ahsai are two important figures who have specific approach to the cognitive extents of the wisdom in understanding of the Qur’an as a revealed text. One of the consecrate conditions of MullaSadra view about Ta’vil; is that from his point of view independent comprehension of Qur’anic Verses is permissible; but Ahsai believes that Ta’vil should not be contradictory with common apprehension of Qur’anic Verses as well as Traditions. Moreover, Sadra believe that internal authority can help to reason’s intergrowth and prevent it from imitation and solidity. So, he never considers religion without rational principles. But Ahsai in no way believe in independency of the wisdom, and maintain that understanding of the religion by intellectual reasons, independently, is not allowed. So, MullaSadra takes reason as a necessary means for understanding of Qur’an and Traditions. Whiles Ahsai, is more conservative in this respect and oppose with any... | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Common Apprehension, Intellectual Perception, Qur’an, Ta’vil | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,539 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,399 |