تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,507,110 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,975 |
بررسی اقتصادی هزینهی آلودگی ناشی از سوخت خودروها در طرح ملی CNG با استفاده از نظریهی کنترل بهینه | ||
فصلنامه تحقیقات اقتصادی | ||
مقاله 6، دوره 47، شماره 2 - شماره پیاپی 936065، مهر 1391، صفحه 101-118 اصل مقاله (465.98 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jte.2012.25012 | ||
نویسندگان | ||
ارسلان حاجی نیلی1؛ پرستو محمدی2 | ||
1فارغالتحصیل کارشناسی ارشد مهندسی صنایع، گرایش سیستم¬های اقتصادی- اجتماعی، دانشگاه تربیت مدرس | ||
2استادیار دانشگاه تربیت مدرس - گروه مهندسی سیستم¬های اقتصادی- اجتماعی | ||
چکیده | ||
این مقاله به دنبال درک نقش و جایگاه هزینهی آلودگی ناشی از مصرف سوخت خودروها در توجیه اقتصادی طرح ملی CNG میباشد. به عبارت دیگر درنظر گرفتن هدف کاهش آلودگی هوا برای اجرای طرح ملی CNG تا چه حد میتواند توجیه اقتصادی داشته باشد. به این منظور با استفاده از نظریهی کنترل بهینه تلاش شده با ایجاد دو تابع هدف، یکی بدون هزینهی آلودگی و دیگری با احتساب هزینهی آلودگی، به مقایسهی نتایج مدل پرداخته شود. نتایج مدل حکایت از اهمیت بالای هزینهی آلودگی در توجیه اقتصادی اجرای طرح دارد. بهطوری که درنظر نگرفتن هدف کاهش آلودگی، توجیه اقتصادی طرح را زیر سئوال میبرد. از سویی به منظور درک میزان حساسیت مدل به هزینهی آلودگی، به تحلیل حساسیت برنامهی بهینه به درصد کاهش هزینهی آلودگی بنزین پرداخته میشود. نتیجه نشان میدهد که اگر بتوان از طریق بهبود کیفیت بنزین و یا افزایش راندمان موتور خودروها، میزان آلودگی ناشی از مصرف بنزین را تا 60% کاهش داد، دیگر نیازی به اجرای طرح ملی CNG نیست. طبقهبندیJEL : Q38 ,P28 | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی اقتصادی؛ طرح ملی گازسوز کردن خودروها؛ نظریهی کنترل بهینه؛ هزینه ی آلودگی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Economic Analysis of Pollution Costs From Vehicles In The National CNG Plan Using Optimal Control Theory | ||
نویسندگان [English] | ||
Arsalan Haji Nili1؛ Parastoo Mohammadi2 | ||
چکیده [English] | ||
This paper seeks to understand the role of the cost of pollution from vehicles fuel in feasibility of CNG national plan. Optimal control theory is used with two target functions, one with and another without the cost of pollution. Model results indicate the high importance of pollution cost in the project feasibility, in such a way that without consideration of that the project will be infeasible. In order to understand the model sensitivity to the cost of pollution, the sensitivity to reduce the cost of pollution had beeb analysed. The result shows that if we can improve the quality of gasoline and increase engine efficiency up to 60% of the amount of pollution reduced, the need to implement the national CNG plan will vanish. Classification JEL: Q38 ,P28 | ||
کلیدواژهها [English] | ||
CNG, Feasibility study, fuel pollution costs, National CNG Plan, optimal control theory | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,123 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,532 |