![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,927,528 |
وابستگی یادگیری یک مهارت ورزشی واقعی به مکان تمرین، آزمایش فرضیة ویژگی تمرین رفتار حرکتی | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 2، دوره 4، شماره 1، شهریور 1391، صفحه 19-35 اصل مقاله (230.16 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2012.25073 | ||
نویسندگان | ||
فاطمه بهرامی1؛ احمدرضا موحدی2؛ عفیفه سیلانی3 | ||
1کارشناس ارشد دانشگاه اصفهان | ||
2استادیار دانشگاه اصفهان | ||
3کارشناس دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر، آزمایش فرضیة ویژگی تمرین رفتار حرکتی از طریق متغیر مکان به عنوان یک متغیر زمینه ای جدید است. شرکت کنندگان، 30 دانش آموز دختر نوجوان با میانگین سنی 50/1 ± 50/11 سال بودند که به مدت ده جلسه تحت آموزش مهارت ادراکی – حرکتی کاتا توسط مربی کاتا قرار گرفتند. پس از اتمام دورة آموزشی، آزمون یادداری در مکان اکتساب و سپس آزمون انتقال در مکانی متفاوت از مکان تمرین برگزار و نمره های اجرای کاتا اندازه گیری شد. برای تحلیل اطلاعات از آزمون آماری t همبسته استفاده شد. نتایج نشان داد که شرکت کنندگان اجرای بهینة خود را در مکان تمرین نشان دادند. درحالی که با تغییر مکان تمرین افت معناداری در اجرا داشتند. براساس نتایج حاصل، به نظر می رسد اجرای تکلیف با مکان تمرین مرتبط است. یافته های این تحقیق شواهدی را در جهت حمایت از فرضیة ویژگی تمرین فراهم کرد. | ||
کلیدواژهها | ||
فرضیة ویژگی تمرین؛ کاتا؛ کاراته؛ مکان تمرین؛ مهارت واقعی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Dependence of Learning a Real Sport Skill on Training Place, Examining the Specificity of Practice Hypothesis | ||
نویسندگان [English] | ||
Fatemeh Bahrami1؛ Ahmadreza Movahedi2؛ Afeifeh Silani3 | ||
چکیده [English] | ||
The aim of the present study was to examine the hypothesis of the specificity of practice regarding training place (to determine whether learning a sport skill was specific to the training place). Participants were 30 adolescent female students (mean age 11.50±1.50 years) who performed 10 sessions of learning perceptive-motor skill of Kata in Karate. After they finished Kata sessions, retention test was performed in the training place and transfer test in a different place and Kata scores were measured. To analyze the data, independent t test was used. Results showed that the subjects achieved their peak performance in the training place while their performance deteriorated significantly in the different place. It seems that the performance of the task was related to the place of training. The findings of this study provided evidence to support the specificity of practice hypothesis. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
karate, Kata, real skill, specificity of practice hypothesis, Training Place | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,780 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,353 |