تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,117,371 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,222,910 |
تحلیل گفتمان انتقادی هویت ملی در سینمای پس از انقلاب مکزیک بر مبنای فیلم «جهنم» | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 5، دوره 16، شماره 63، دی 1390، صفحه 85-102 اصل مقاله (311.01 K) | ||
نویسندگان | ||
مریم حق روستا1؛ الهه نوری غلامیزاده2 | ||
1دانشگاه تهران، دانشکدة ادبیات و زبان های خارجی، دکترا | ||
2دانشکدة مطالعات جهان دانشگاه تهران، دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات آمریکای لاتین | ||
چکیده | ||
سینما به عنوان یکی از صنایع فرهنگی، ارتقاء دهندة هویت، حافظه، رؤیا و پروژههای جمعی است. واضح است که کشور مکزیک نیز برای معرفی هویت جمعی خویش به جهانیان از این صنعت بهره برده است. بررسی چگونگی بهرهبری مکزیک از این صنعت، میتواند گام مؤثری در بهبود سینمای این کشور به شمار آید. رویکردهای منشأشناسی ملتها، بر فرهنگ، به عنوان پیششرطی ضروری برای ساخت و تجربة هویت ملی، اتفاق نظر دارند. آنچه یک فیلم را در ارتباط با سینمای یک ملت قرار میدهد، «فرهنگ عمومی و جمعی یک ملت» است. فیلم «جهنم»، علیرغم پرداختن به قاچاقچیان موادمخدر در مکزیک، تنها هویت فرهنگی و ملی بخش شمالی مکزیک را بازتاب میدهد. از طرف دیگر، مکزیک هنوز راه زیادی را تا تحقق اهداف انقلابی خویش پیشروی دارد. اتخاذ رهیافت شفافسازی و مقابله با مسائل اجتماعی در این فیلم، نشان از این دارد که سینمای مکزیک بر آن است تا گامهای مهم در راستای تحقق این اهداف بردارد. در پژوهش حاضر، رویکرد انتقادی فیرکلاف در سه سطح توصیف، تفسیر و تبیین و در وجوه روایی، ادبی و سینمایی فیلم «جهنم» به کار گرفته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تحلیل گفتمان انتقادی؛ سینمای مکزیک؛ سینمای ملی؛ فیلم «جهنم»؛ هویت ملی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Critical Discourse Analysis of National Identity in Post-Revolutionary Mexican Cinema, Based on the Film “HELL” | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Haghroosta1؛ Elaheh Nourigholamizadeh2 | ||
چکیده [English] | ||
Cinema as a Cultural Industry, is the promoter of identity, memory, dreams and collective projects. Mexico has introduced its collective identity to the world, using this industry. Examining the application of this industry in Mexican Cinema can be considered an important step for improving the country’s cinema. Approaches to the origins of modern nations consider culture as a fundamental constituent of construction and experience of a nation and the linking element of a film to a national cinema is common mass culture of that nation. The film “Hell”, in spite of considering Mexico's drug trafficking problem, only reflects the national and cultural identity of the northern part of Mexico. On the other hand, Mexico has still a long way to achieve its revolutionary goals. Adopting a transparent approach and dealing with social problems in this film shows that Mexican cinema is trying to take key steps toward achieving these goals. In this research, the critical method of Fairclough in three levels (Description, Interpretation and Explanation) and three aspects (Literary, Dramatic and Cinematic) was applied in the film “Hell”. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
critical discourse analysis, Film “Hell”, Mexican Cinema, National Cinema, National Identity | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,365 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,378 |