تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,228 |
تعداد مقالات | 67,740 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,071,708 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,800,998 |
بررسی مقایسه ای رابطه هوش هیجانی با سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه تهران | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 5، دوره 37، شماره 2 - شماره پیاپی 1000082، فروردین 1386 اصل مقاله (753.46 K) | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر حدادی کوهسار؛ رسول روشن؛ علی اصغر اصغر نژاد فرید* | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به بررسی مقایسه ای رابطه هوش هیجانی با سلامت روان و پیشرفت تحصیلی دردانشجویان شاهد و غیر شاهد می پردازد . بدین منظور از میان کلیه دانشجویان شاهد و غیر شاهد ( دختر و پسر) مقطع تحصیلی 83-82 مشغول به تحصیل بودند ، تعداد 300 نفر(150 شاهد و 150 غیر شاهد) به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند . جهت جمع آوری داده ها نیز از پرسشنامه 33 ماده ای هوش هیجانی شرینگ ، پرسشنامه 28 ماده ای سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر و معدل کل واحدهای دوره لیسانس استفاده شد . نتایج بدست آمده با استفاده از شاخص های آماری همبستگی پیرسون ، تحلیل رگرسیون و تحلیل واریانس چند متغیره (manova ) تجزیه و تحلیل گردید . نتایج بیانگر عدم همبستگی بین هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی ، همبستگی معنا دار با سلامت روان و همبستگی معنادار بین سلامت روان و پیشرفت تحصیلی است . از سوی دیگر ، مقایسه میانگین های دو گروه شاهد و غیر شاهد نشان می دهد تفاوت معنادار در هوش هیجانی کل و عدم تفاوت معنادار در دو جنس ، عدم تفاوت معنادار دو گروه شاهد و غیر شاهد در سلامت روان کل و تفاوت معنادار در دو جنس است . | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A comparative study of relationship emotional intelligence to mental health and academic achievement in shahed and non shahed students University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The present research was to comparative study of relationship emotional intelligence to mental health and academic achievement in shahed and non shahed student.In order to conduct the research 300 students (150 shahed and 150 non shahed) under graduate students or in Tehran university were randomly selected. To gather data 33 Items sherink's EI questionnaire were used. Twenty eight items goldberg's and Hiller's general health questionnaire also implemented .The results of are analyzed by indexes Pearson correlation, regression analysis, and Multivariate Analysis of Variance (MANOVA). Also the result indicate that there was not correlation between emotional intelligence and academic achievement, correlation significant with mental health, correlation significant between mental health and academic achievement. Otherwise comparison of averages are expressive significant differential two group's in total emotional intelligence ,not significant differential between both gender, not significant differential two group's in total mental health and significant differential both gender in total mental health. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,100 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,636 |