تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,225 |
تعداد مقالات | 67,685 |
تعداد مشاهده مقاله | 114,959,601 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,632,940 |
بررسی رابطه رشد اجتماعی و رشد زبانی دختران دانش آموز پایه اول | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 7، دوره 37، شماره 2 - شماره پیاپی 1000082، فروردین 1386 اصل مقاله (399.39 K) | ||
نویسندگان | ||
مهرناز اخوان تفتی؛ سیده فاطمه موسوی* | ||
چکیده | ||
مطالعه حاضر به بررسی رابطه رشد اجتماعی و رشد زبانی در دانش آموزان دختر پایه اول دبستانها ی دولتی شهر قزوین پرداخته و هدف آن تعیین چگونگی رابطه بین این دو متغییر و نشان دادن اهمیت رشد اجتماعی و تاثیر آن بر رشد زبانی دانش آموز دختر پایه اول انتخاب شدند و مورد مطالعه قرار گرفتند . روش پژوهش علمی – مقایسه ای است. نتایج بدست آمده از اجرای آزمون رشد زبان TOLD-P-3 و پرسشنامه رشد اجتماعی واینلد نشان داد که رابطه همبستگی بین رشد زبانی و رشد اجتماعی با ضریب 59/0 معنادار است . همچنین از محاسبه ضرایب همبستگی که بین خورده مهارتهای رشد زبانی به ترتیب گوش کردن ، ساماندهی ، صحبت کردن ، معناشناسی و نحو و رشد اجتماعی به عمل آمد . می توان رابطه همبستگی بین هر کدام از خرده مهارتهای رشد زبانی و رشد اجتماعی را (به ترتیب) با ضرایب 51/0-47/0-45/0-47/0و58/0 معنادار دانست . علاوه بر این ، نتایج حاصل از آزمون T که برای مقایسه سن حقیقی آزمودنی ها با سن هنجار آنها و خرده آزمونها رشد زبان به عمل آمد ، نشان داد که سن حقیقی آزمودنی ها در خورده آزمونها 1و3و4و5و6و با سن هنجار آنها مطابقت داشت و فقط در خرده آزمون 2 ، سن حقیقی آزمودنی ها یک سال نسبت به سن هنجاری آنان تاخیر داشت . | ||
عنوان مقاله [English] | ||
" A study of the relationship of social and language development of first grade girl students" | ||
چکیده [English] | ||
In the present research. the relationship of social and language development of 1 grade girl students has been investigated. with the aim of showing the interrelatedness of these variables and the significant effect of social development on language development. Thirty 1SI grade girl students were selected through stratified random sampling. Results from the administration of Told-p-3 and weinland social development scale showed that there is a significant correlation between social and language development(r=0.59). Correlation coefficients between the language sub-skills; listening. organization. speaking. semantic. syntax and social development are respectively 0.51,0.41.0.45. 0.47 and 0.58 which is found to be significant. Results of t test showed there is no difference between the subjects chronological age and language sub-skills development normative age in 1.3. 4. 5 and 6 sub-scales. Only in sub-scale 2. subjects lagged behind one year from the normal development age. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,953 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,368 |