تعداد نشریات | 158 |
تعداد شمارهها | 6,230 |
تعداد مقالات | 67,759 |
تعداد مشاهده مقاله | 115,136,297 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 89,899,749 |
طراحی الگوهای مناسب جهت هدایت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 6، دوره 36، شماره 1 - شماره پیاپی 1000113، فروردین 1385 اصل مقاله (310.42 K) | ||
نویسندگان | ||
نوروزعلی کرم دوست؛ احمد زندوانیان؛ محمود ابوالقاسمی* | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر به موضوع راهنمایی و هدایت تحصیلی در مدارس ایران پرداخته است . در فرایند کنونی هدایت تحصیلی در مدارس متوسطه نظام جدید از ملاکها و شاخصهایی استفاده می گردد که در مورد مفید بودن بعضی از آنها تردیدی جدی وجود دارد . در این مقاله ضمن نقد شاخص ها و ملاک های کنونی سعی شده است تا با استفاده از عملکرد تحصیلی قبلی دانش آموزان ، پیشرفت آنان در پایان دوره متوسطه پیش بینی گردد . برای این منظور پرونده 1063 نفر از فارغ التحصیلان نظام جدید و شهرستان نایین بررسی شده و داده های مربوط به متغییر های پیش بین و ملاک گرداوری شده ، و سپس با استفاده از رگرسیون چندگانه الگوی مناسب برای هدایت تحصیلی در مدارس متوسطه طراحی گردیده است . نتایج تحقیق بعدی دانش آموزان دوره متوسطه را تبیین نماید و لذا می تواند به عنوان ابزار مفید و نیرومندی برای هدایت تحصیلی دانش آموزان توسط مشاوران مورد استفاده قرار گیرد . | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Developing an appropriate model for academic guidance of High school students | ||
چکیده [English] | ||
This aper is concerned with the issue of academic guidance of high school students in Iran, The present processes of academic guidance in new system of high school rely on criteria and indices that, the usefulness of some of which seriously in doubt. In this artic le. awhile the criteria and indices of current practices are criticized. an attempt has also been made to predict academic achievement of students at the end of high school year based on their previous performance. To do this. academic records of 1063 graduate s from the new system of high schools in the city of Naeen were reviewed. and relevant data were collected Utilizing multiregrassion analyses, appropriate model of academic guidance for high school students were developed . Our findings indicate that previous academic performance of students by itself, can explain significant proportion of student achievement at the end of high school year. Thus. it can be used as a useful predictive model for academic guidance of students by school counselors. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,290 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,963 |