تعداد نشریات | 156 |
تعداد شمارهها | 5,990 |
تعداد مقالات | 65,566 |
تعداد مشاهده مقاله | 108,075,916 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 84,486,388 |
مقایسه مهارت های دانش آموزان کم شنوا در مدارس تلفیقی و استثنایی | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 4، دوره 35، شماره 2 - شماره پیاپی 1000114، مهر 1374 اصل مقاله (300.6 K) | ||
نویسندگان | ||
احمد به پژوه؛ باقر غباری؛ عباسعلی حسین خانزاده؛ الهه حجازی* | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر مقایسه مهارتهای اجتماعی دانش آموزان پسر کم شنوای دوره راهنمایی در مدارس تلفیقی و استثنایی شهر تهران است . در پژوهش پس رویدادی حاضر ، 60 نفر از دانش آموزان کم شنوا شرکت داشتند که از این تعداد 30 نفر در مدارس ویژه دانش آموزان کم ناشنوا و 30 نفر دیگر در مدارس تلفیقی شهر تهران به تحصیل اشتغال داشتند . در این پروژه موقعیت آموزشی به عنوان متغییر مستقل و مهارتهای اجتماعی دانش آموزان کم شنوا بعنوان متغییر وابسته در نظر گرفته شد . دانش آموزان مورد مطالعه از نظر هوش ، پیشرفت تحصیلی ، نوع شنوایی و دوره تحصیلی همتاسازی شده اند. برای ارزیابی مهارتهای اجتماعی دانش آموزان از مقیاس درجه بندی مهارت اجتماعی گرشام و الیوت (1990) ویژه دانش آموزان راهنمایی استفاده شده که توسط معلم دانش آموزان تکمیل گردیده است . یافته های بدست آمده نشان می دهد که میانگین نمره مهارتهای اجتماعی دانش آموزان کم شنوای شاغل به تحصیل در مدارس تلفیقی از مدارس استثنایی بالاتر بوده ولی این تفاوت از لحاظ آماری معنی دار نبود. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparison of Social Skills of Partially Hearing Impaired Students in Integrated versus Nonintegrated Schools | ||
چکیده [English] | ||
The present study was conducted to computer social skills of male students with Partially Hearing Impairment (PHI ) in integrated versus nonintegrated school settings in Tehran, Iran. In this ex post facto research, 60 PHI students participated(30 students in integrated schools and 30 in nonintegrated schools). In this study two different kinds of educational settings were considered as an independent variable and social skills of PHI students was regarded as a dependent variable. To measure social skills of PHI students , Social Skills Rating System(Gresham & Elliot, I990) developed and adapted. Results revealed that mean score of PHI students in integrated settings was higher than their peers in non integrated settings. This difference, however, was not statistically significant. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,542 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,153 |