
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,283 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,324,682 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,186,145 |
بررسی پدیده کودک آزاری و آثار عاطفی و شخصیتی آن بر نوجوانان دختر شهر اصفهان | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 9، دوره 35، شماره 2 - شماره پیاپی 1000114، مهر 1374 اصل مقاله (543.29 K) | ||
نویسندگان | ||
اعظم نقوی؛ مریم فاتحی زاده؛ محمد رضا عابدی* | ||
چکیده | ||
این پژوهش به بررسی کودک آزاری ، بر ویژگی های عاطفی و شخصیتی نوجوانان دختر شهر اصفهان پرداخته است . آزمودنی های پژوهش 29 نوجوان دختر آزار دیده و 71 نوجوان دختر عادی بوده اند که به روش تصادفی چند مرحله ای انتخاب شدند . گروه آزار دیده با استفاده از پرسشنامه کودک آزاری از گروه عادی جدا شدند. آزمودنی ها همچنین پرسشنامه شخصیتی کالیفرنیا را تکمیل کرند. داده های پژوهش با نرم افزار spss و با آزمونهای آماری مانوا و همبستگی تحلیل شد . تنایج نشان داد که به طور کلی دو گروه در ویژگی های خویشتن داری ، اجتماعی شدن ، برداشت خوب ، احساس سلامتی ، کارایی ذهنی ، استعداد روانشناختی ، سطح تحمل و استعداد کسب پایگاه با هم تفاوت دارند ( 05/0 < p ) به این صورت که گروه آزار دیده نمرات پایین تری دریافت کردند. اما در ویژگی های خود پذیری ، حضور اجتماعی ، مردم پذیری ، پیشرفت از طریق همنوایی ، پیشرفت از طریق استقلال ، زنانگی / مردانگجی ، اشتراک و مسئولیت پذیری با هم تفاوت ندارند (05/0 | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Examination of Child Abuse Phenomenon: its personality and emotional effects on Esfahan Adolescents | ||
چکیده [English] | ||
Child abuse is widely regarded as a cause of mental health problem in adult life This article examines the impact of child abuse on personality and emotional characteristics in adolescents. Abused adolescents(N< 29) were compared with normal adolescents (N<71) on their scores on Child Abuse Inventory. Subjects also completed the california Personality Inventory(CPI).The results respectively showed that there were significant differences between domination, self-control, socialization, good impression, well-being, intellectuall efficiency ,capacity for stat us, psychological mindedness and tolerance, of abused and normal adolescents(p <0.05), but there were no significant differences between achievement via conformance, achievement via independence, social presence, self-acceptance, sociability, responsibility, communality ,flexibility and femal/male of abused and normal adolescents | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,473 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,437 |