تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,486 |
تعداد مقالات | 70,049 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,040,816 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,275,628 |
عوامل تربیت در باب های هفتم و هشتم گلستان سعدی | ||
مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 9، دوره 57، شماره 1 - شماره پیاپی 1000148، فروردین 1385 اصل مقاله (448.47 K) | ||
نویسنده | ||
دکتر سید مهدی صدرالحفاظی* | ||
چکیده | ||
ادبیات فارسی – چه شعر و چه نثر – آمیخته با مطالب اخلاقی ، عرفانی و تربیتی است . گویی ادبیات بدو ن آنها بی روح و جان است و فارسی زبانان با چنین ویژگی به ادبیات خو گرفته اند . سعدی از میان دیگر همترازان خود نسبت به مسائل تربیتی و اخلاقی عنایتی ویژه داشته و حتی به این مهم در مدح پادشاهان نیز توجه کرده است . از آنجا که در گلستان ، بخصوص در باب های هفتم و هشتم ، موضوعات تربیتی فراوان مشاهده می شود ، بر آن شدیم تا با توجه به عوامل و زمینه های تربیت فردی ، این دو باب را منطبق بر حکمت عملی در اخلاق ناصری بررسی کنیم . | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Educational Factors in Golestan:Chapters 7, 8 | ||
چکیده [English] | ||
The Persian literature, whether verse or prose, is filled with the ethic, moral, mystical, and educational concepts and ideas. Among the great poets, Sa' di has a specific approach toward these supreme notions. One may notice many moral and educational concepts and attitudes in the 7th & 8th chapters in his Golestan. In this research, it has been tried to survey the various factors and grounds of moral training of people from Sa'di viewpoint on the basis of the practical wisdom in Naseri Ethics. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,233 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,111 |