
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,694 |
تعداد مقالات | 72,251 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,272,780 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 102,118,351 |
علل حرکت و مکانیسم لغزشی کوهها در کیلومتر 130 شاهراه تبریز –تهران | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 8، دوره 32، شماره 0 - شماره پیاپی 1000185، مهر 1354 اصل مقاله (2.92 M) | ||
نویسنده | ||
دکتر رضا خسرو شاهیان* | ||
چکیده | ||
بررسیهای قمستی از شاهراههای ایران نشان می دهد که در اغلب مناطق کوهستانی در برش کوهها از روش های علمی استفاده کافی بعمل نیامده است و این امر سبب ریزش و لغزش کوهها به جاده ها می شود . به عنوان مثال با تحقیق در چگونگی لغزش پرفیر فرسوده شده در کیلومتر 130 شاهراه تبریز –میانه که از سال 1349 شروع و هنوز ادامه دارد به اهمیت زمین شناسی مهندسی در راه سازی اشاره دارد . جاده تبریز – میانه در کیلومتر 130 سه منطقه از کوههای پرفیر و سنگهای دگرگونی مجاور آنرا در امتداد شهری چای بطول 1260 متر قطع می کند بعلت فرسودگی و وجود شکافها و گسلها در پرفیر در ضمن پرش نامناسب کوه مواد بجای ریزش و لغزش می نماید با بررسیهای ساختمان تکتونیکی –سنگ شناسی و مطالعه درجه فرسودگی مواد این منطقه علل و مکانسیم حرکت لغزشی مواد کوه تشریح و نمایش داده می شود . نتیجه ای که از تحقیقات انجام شده بدست می آید نشان می دهد که علل عمده جابجایی کوه در اثر فرسودگی پرفیر حرکت لغزشی کوه در اثر نفوذ آب به شکافها و تبدیل آنها به گسلهای قوسی انجام می گیرد . در چند سال اخیر مقدار مواد لغزیده به جاده در حدود یک میلیون متر مکعب و در حال حاضر مقدار مواد قابل لغزش بیش از یک میلیون متر مکعب تخمین زده می شود چنانچه از حرکت کوه جلوگیری به عمل نیاید مقدار آن می تواند تا بیش از 2 میلیون متر مکعب افزایش یابد . | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ursache der Boschungsrutschungen in verwittertem Porphyr am Hauptverkehrsweg Tabriz-Tehran bei km : 130 | ||
چکیده [English] | ||
Bei den allgemeinen Untersuchungen der iranischen Hauptverkehrswege wird festgestellt, dass beim Einschnitt der Boschungen die technischen Moglichkeiten nicht ausreichend beachtet werden. Die geringe Standsicherheit der Boschungen verursacht standiges Bergstiirzen uud Boschungsrutschen. Als Beispiel dafiir und Hinweis auf die Bedeutung der ingenieurgeologischen Unter suchungen fur eine zweckmiissige Bauweise von Verkehrswegen wird die Rutschung am Hauptverkehrsweg zwischen Tiibriz und Teheran bei km: 130 untersucht. 1m untersuchten Gebiet handelt es sich petrographisch um stark verwitterten Orthoklas Porphyr. Die Verwitterung des Porphyr ist auf Zersetzung der bis zu 45 cm Grosse entwickelten Orthoklase zuriickzufiihren. Mineralogisch besteht der Porphyr hauptsachlich aus Orthoklas (iiber 60%), Quarz (I0 - I 5%) und dunklen Gemengteilen wie Biotit und Hornblende. Ursache der Rutschungen sind zu steil abgeboschte Trasseneinschnitte, die wiederum auf mangelhafte ingenieurgeologische Untersuchungen zuriickzufiihren sind. Der Mechanismus der Gleitbewegungen wurde anhand von Messungen dargestellt und auf kiinftige Gleitvorgange hingewiesen. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,495 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 811 |