![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,697,083 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,928,248 |
روابط جدید زمان چرخه بهینه برای تقاطعهای پیشزمانبندی شده مستقل با تغییر رابطه وبستر براساس روش HCM 2000 | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 4، دوره 42، شماره 4 - شماره پیاپی 1000254، مرداد 1387 اصل مقاله (455.66 K) | ||
نویسندگان | ||
علی بابائی زاده؛ هاشم مهرآذین* | ||
چکیده | ||
در شرایط نزدیک به حالت اشباع1 و یا اشباع2 تقاطع، رابطه تعیین چرخه بهینه وبستر3، غیرقابل استفاده میشود، زیرا اولاً این رابطه زمانی که مجموع نسبت بحرانی4 تقاطع به یک نزدیک میشود، مقادیر غیرقابل توجیه برای طول چرخه میدهد و ثانیاً اگر مجموع نسبت بحرانی تقاطع، یک و یا بزرگتر از آن شود، رابطه وبستر به طورکلی غیرقابل استفاده می گردد. روش HCM2000 این مشکل را ندارد؛ اما تعیین زمان چرخه بهینه در این روش رابطه مشخصی ندارد و برپایه سعی و خطا استوار است تا زمانی که تأخیر5 تقاطع کمینه گردد. درضمن روش HCM2000 به پارامترهای ورودی بیشتری نیازمند است که این روش را برای زمانبندی تقاطع بسیار وقتگیر و پرهزینه کرده است. در این مقاله سعی شده است که رابطه تعیین چرخه بهینه وبستر برای چند شکل کلی معمول تقاطع ازنظر هندسی و فازبندی6، با استفاده از مدل سازی، بازسازی و اصلاح شود؛ به نحوی که روابط جدید مشکلات ذکرشده در فوق مربوط به رابطه وبستر را نداشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
تقاطع چراغ دار؛ رابطه وبستر؛ زمانبندی؛ زمان چرخه بهینه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
New Optimum Cycle Length Equations for Pretimed Isolated Intersections with Modification of Webster’s Equation Based on HCM 2000 | ||
چکیده [English] | ||
When the degree of saturation at intersection approaches one, Webster’s optimum cycle length equation becomes inapplicable, because the cycle length will becomes very big when the degree of saturation approaches one and will be fully unrealistic when the degree of saturation becomes greater than one. This is not a problem for HCM2000 method. But optimum cycle length calculation in this method has not specific equation and based on try and error to minimize delay time. Also this method requires many input parameters that made it expensive. In this paper new modified Webster’s optimum cycle length equations for some specific situation of geometric and phasing based on HCM2000 method have been presented that have not described problem. The purpose of this paper is ability to use of “total lost time within the cycle (L)” and “the sum of critical phase flow ratios (Y)” parameters and creation new minimum cycle length equation based on HCM2000 method. Regarding to this fact that intersection geometry and phasing is related to the optimum cycle length, four situations of intersection have been considered. After this stage the following step by step procedure was used: - having low traffic volume and low “L” - using “HICAP2000” software to calculate optimum cycle length - also using Webster’s equation to calculate optimum cycle length - increasing traffic volume and repeating the above steps - the above steps continue until degree of saturation at intersection approaches one - increasing “L” and repeating above steps - with renewed increased “L” and repeating above steps we have optimum cycle length for many of “L” and traffic volume at specific intersection After this method we used “SPSS” software to modeling new relationship between “L” and “Y” and finally new equations are presented for four situations of intersection. This method can be expanded for other geometry and phasing intersections. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
HCM2000, Optimum Cycle Length, Phasing, Signalized Intersection, Webster’s Equation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,621 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 862 |