تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,090,433 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,194,094 |
تأثیر تمرین متغیر بر عملکرد یادداری و انتقال پاس بغل پای فوتبال | ||
حرکت | ||
مقاله 10، دوره 36، شماره 0 - شماره پیاپی 1000259، شهریور 1387 اصل مقاله (190.08 K) | ||
نویسندگان | ||
داریوش خواجوی؛ حسن خلجی؛ محمد حسین رضوی؛ وازگن میناسیان* | ||
چکیده | ||
هدف این تحقیق, بررسی تأثیر سه روش تمرین متغیر بر یادگیری یک مهارت است. روش تحقیق این پژوهش, نیمه تجربی است. جامعة آماری تحقیق شامل مدارس ابتدایی شهریار کرج بود که یکصد آزمودنی به صورت در دسترس انتخاب شدند. این نمونة آماری به طور تصادفی چهار گروه 25 نفره تقسیم شدند که سه گروه برای اجرای برنامه های تمرین متغیر و یک گروه, به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. گروه های سه گانة تمرین متغیر به طور تصادفی به گـروه های «الف» , «ب» و «ج» نامگذاری شدند. به منظور تغییر شاخص ها, قطر و وزن توپ و مسافت تا هدف دستکاری شد. گروه «الف» پاس بغل را از 5 فاصله و با توپ شمارة 4, گروه «ب» از 15 فاصله و با توپ شمارة 4 و گروه «ج» از 15 فاصله و با توپ های 3 و 5 انجام دادند. هر آزمودنی در هر جلسه می توانست 60 ضربه بزند که این تکلیف شامل 12 ضربه از هر 5 فاصله بود. گروه «ب» از 15 فاصله و از هر فاصله 4 ضربه زدند. ضربـه های گروه «ج» نیز مانند گروه «ب» بود, با این تفاوت که هر 20 ضربه را با شمارة توپ یکسانی زدند. این تمرین ها در 3 روز انجام شد و پس از 48 ساعت, آزمون یادداری و انتقال انجام شد. ابزار جمع آوری داده ها, آزمون پاس بغل پای مور- کریستین بود. روش آماری استفاده شده, آزمون تحلیل واریانس و آزمون تعقیبی توکی بود. حاصل تحلیل امتیازها در مرحلة یادداری نشان داد که بین عملکرد یادداری گروه «ب» و گروه گواه تفاوت معنی داری وجود ندارد (95/0 = ?). همچنین, بین عملکرد گروه های چهارگانه در آزمون انتقال تفاوت معنی داری مشاهده نشد (95/0 = ?). نتیجة کلی اینکه متغیر ساختن بیش از اندازة تمرین و نیز افزایش تعداد تکرارها, موجب افزایش بیشتر یادگیری در این مهارت نخواهد شد. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرین ثابت؛ تمرین متغیر؛ یادداری و انتقال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effects of Variable Practice on Performance of Retention and Transfer of Soccer Push Pass | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this research is to survey three different methods of variable practice in a skill learning. The research method was semi-experimental and the statistical population involves 100 subjects from Shahriyar primary schools of Karaj. They were randomly assigned to four 25 subject groups, 3 groups for variable practice programs and one as control. The 3 experimental groups were named A,B, and C group randomly. Diamond and weight of ball and distance from goal were manipulated in order to change practice parameters. Group A performed push pass kick from distances with ball size 4. Group B performed the kick from 15 distances with ball size 4, and group C performed the same as group B, but each of 20 kick with a different ball size, that is, 3, 4, and 5 sizes. Each subject had the opportunity of 60 trials per session, that is, 12 trials from 5 distances for group A. Group B had trials from 15 distances and kicked 4 kick from each distance. Group C performed 15 trials with one ball size, that is , 3, 4, and 4. The test was Mor-Christian Push Pass Test. Retention and transfer tests were given after 2 days. Significance was detected for the main effect of group, but for retention test only (? = 0.95). No significant differences were found by the analysis of variance (ANOVA) for the main effect of group for transfer test (?=0.95). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Constant (Specific) Practice, variable practice, retention, Transfer | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,577 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,767 |