
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,910,813 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,959,739 |
با نظریههای گوناگون جامعهشناسی چگونه روبرو شویم؟ با اشاره به چارچوبهای نظری پایاننامههای دانشجویی | ||
نامه علوم اجتماعی | ||
مقاله 4، دوره 16، شماره 1 - شماره پیاپی 1000263، شهریور 1387 اصل مقاله (400.67 K) | ||
نویسنده | ||
unknown* | ||
چکیده | ||
کاربرد و سودمندی نظریههای جامعهشناسی در عرصة عمومی ایران (در فضاهای آکادمیک، تحقیقاتی و رسانهای) به موضوعی چندپهلو، مناقشهانگیز و حتی گیجکننده تبدیل شده است. از طرفی کاربرد علمِ جامعهشناسی بدون تأکید محوری بر نظریههای این رشته ناممکن است و از طرف دیگر گوناگونی و تنوع این نظریهها باعث چنان ابهامی شده که کاربرد آنها را با مشکل روبرو کرده است- تا جاییکه عدهای از صاحبنظران را وا داشته که از ایدئولوژیک بودن نظریههای جامعهشناسی یاد کنند. سؤال اصلی این پژوهش این است که: آیا میتوان طبقهبندیای از نظریههای گوناگون جامعهشناسی ارائه داد که از ابهام در کاربردِ نظریهها در جریان تحقیقات اجتماعی بکاهد؟ بدین منظور این پژوهش با ارائة یک تقسیمبندی چهارگانه (نظریههای رایج، نظریههای کلان، مکاتب و جریانهای فکری معاصر) انواع گوناگون نظریههای جامعهشناسی را طبقهبندی کرده و با ارائه معیارهایی برای ارزیابی هرکدام، از سودمندی آنها در جریان تدوین چارچوب نظری تحقیقات اجتماعی دفاع میکند. محتوای اصلی این پژوهش از جنس مباحث فرا نظریهای است که با دیدگاه ترکیبی و روش پسینی از نظریههای موجود (در جریان اصلی جامعهشناسی) در برابر مخالفانش دفاع کرده است. در پایان با یک جستجوی مقدماتی و با ارائه دو سنخ این فرض را مطرح میکند که چرا تعداد قابل توجهی از چارچوبهای نظری در پایان نامههای کارشناسی ارشد راهگشا نیست | ||
کلیدواژهها | ||
نظریههای رایج، کلان، مکاتب و جریانهای فکری معاصر؛ چارچوب نظری راهگشا، رفع تکلیفی. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
How to Encounter Various Sociological Theories?With Reference to Theoretical Frameworks of Students’ Dissertations in Iran | ||
چکیده [English] | ||
In Iran’s academia and public sphere, a great deal of confusion exists concerning the adoption and application of sociological theories. On the one hand, sociological theories constitute the core of the discipline of sociology and thus any sociology student and sociologist needs to benefit from these sociological theories in order to utilize sociology. On the other hand, however, considering the multiplicity and diversity of these theories has resulted in considerable confusion, leading some to the false conclusion that all sociological theories are ‘sociological ideologies’. This paper attempts to propose a four-layered classification of sociological theories (normal theories, macro theories, sociological schools, and contemporary strands of thought) in order to argue for the ‘usefulness’ of sociological theories and to clear up some of confusion in utilization of these theories. The nature of discussions in this paper, therefore, is of the kind of ‘meta theory’. The last part of the paper classifies the students’ dissertations in Iran under two categories and attempts to answer why most theoretical frameworks in students’ dissertations are not helpful. Key Words: Normal Theories; Macro Theories; Sociological Schools; Contemporary Strands of Thought; Helpful Theoretical Framework; Unhelpful Theoretical Framework. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,580 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 7,312 |