تعداد نشریات | 155 |
تعداد شمارهها | 5,966 |
تعداد مقالات | 65,402 |
تعداد مشاهده مقاله | 107,871,203 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 84,348,169 |
وجود مطلق از دیدگاه ابن عربی(د.538 هـ) و شنکره (د.820 م) | ||
مقالات و بررسیها(منتشر نمی شود) | ||
مقاله 3، دوره 40، شماره 3 - شماره پیاپی 1000290، آبان 1387 اصل مقاله (265.1 K) | ||
نویسندگان | ||
مجتبی زروانی؛ علی غفاری* | ||
استادیاردانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
بی تردید اندیشههای وجودشناختی شیخ اکبر، محیی الدین بن عربی و شنکره از بزرگترین رهآوردهای حوزة ه تحقیقات نظری و کشف و شهودهای عرفانی در گستر ه عالم اسلام و خطة پهناور هند، بلکه سرتاسر پهنه خاک به شمار میرود. اندیشهای عرفانی که در تنگنای حصار «وجود بما هو موجود» محدود و محصور نمیماند، بلکه فراتر از همه شناخت آن را روزنهای به روی خورشید و راهی به سوی رهایی میداند و مکتب رفیعی را بر شالوده آن استوار میسازد که به مکتب «وحدت وجود» معروف است. از این روی، نوشتار حاضر به لحاظ اهمیت موضوع برای شناخت عمیقتر و فهم هر چه بهتر آرا و اندیشههای وجودشناختی این دو اندیشمند بزرگ مسلمان و هندو براساس وجوه تشابه و قرابتهای قیاس پذیر که مآلاً آنها را در کنه و ذات خود همسان جلوه میدهد، به بررسی و مقارنة مفهوم ذات بلا تعین در نظام عرفانی ابن عربی با نیرگونه برهمن شنکره، که در هر دو مکتب «وجود» خوانده میشود، میپردازد. | ||
کلیدواژهها | ||
اسم؛ اضداد؛ تفکر؛ عدم؛ لاتعین؛ وجود؛ وصف؛ شناخت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Absolute being from the viewpoint of Ibn Arabi and Shankara | ||
چکیده [English] | ||
Certainly, the ontological thought of Ibn Arabi and Shankara is the greatest achievements in the spheres of theoretical researches and mystical intuitions in Islamic world, India and all over the world. This thought that prepares the way to freedom, salvation and formation of pantheistic school. This article attempts to study the views and thoughts of these great thinkers of Islamic and Hindu world about ontology and compare them. It shows that undetermined essence in Ibn Arabi’s school and Nirguna in Shankara’s viewpoint are similar | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Absolute Being, Ibn Arabi, Ontology, Pantheism, Shankara | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,993 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,474 |