تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,105,486 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,210,952 |
بررسی اعتبار و روایی پرسشنامه ی افسردگی (CDI در نوجوانان 13 تا 15 ساله) | ||
مجله روان شناسی و علوم تربیتی | ||
مقاله 1، دوره 37، شماره 1 - شماره پیاپی 1000294، آبان 1387 اصل مقاله (126.5 K) | ||
نویسنده | ||
unknown* | ||
چکیده | ||
تحقیق حاضر به منظور بررسی ویژگی های روانسنجی (اعتبار، روایی و تحلیل عوامل) پرسشنامه ی افسردگی (CDI) در دانشآموزان دختر و پسر پایه ی سوم راهنمایی و اوّل دبیرستان اهواز میباشد. 399 دانشآموز دختر و پسر مدارس راهنمایی و دبیرستانی با روش تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. نتایج تحلیل عوامل, با استفاده از تحلیل مؤلّفههای اصلی شش عامل را به دست داد. در این میان، عامل یکم بیشترین سهم واریانس سؤالات پرسشنامه را تبیین مینماید. علاوه بر این، ضرایب اعتبار باز-آزمایی81/0، آلفای کرونباخ 88/0 و تنصیف 83/0 برای کلّ پرسشنامه به دست آمد. همچنین، ضریب همبستگی بین پرسشنامه ی افسردگی (CDI) و فرم کوتاه مقیاس افسردگی کودکان 36/0 در کلّ نمونه، 55/0 برای دختران و 22/0 برای پسران محاسبه شد. نتایج تحلیل واریانس عاملی نشان داد که بین دانشآموزان دختر و پسر و عرب زبان و فارسی زبان از لحاظ میزان افسردگی تفاوت وجود ندارد. کلید واژهها: مقیاس افسردگی (CDI). اعتبار. روایی. افسردگی. تحلیل عاملی. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتبار؛ افسردگی؛ تحلیل عاملی؛ روایی؛ مقیاس افسردگی (CDI)؛ مقیاس افسردگی (CDI). اعتبار. روایی. افسردگی. تحلیل عاملی. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An a Investigation of reliability of validity the Child Depression Inventory in 13 to 15 year old adolescents | ||
چکیده [English] | ||
The aim of present research was to investigate psychometric properties (reliability ,validity and factor analysis) of children depression inventory (Kovacs,1981) in boy and girl students of junior high schools in Ahvaz. 399 boy and girl students were randomly selected by multi-stage sampling. The results of factor analysis extracted six factors. Among those, the greatest proportion of variance accounted for the first factor. In addition, the test–retest reliability coefficient for total inventory were obtained 0.81, split-half of 0.84, and internal consistency of 0.87. Also correlation coefficient between child depression inventory and short form children depression inventory for total sample were 0.36. For girls was 0.54, and for boys was 0.23. Multivariate Analysis of Variance indicated that there aren’t significant differences between boys and girls, of Arabic and Persian language and course of study students in terms depression, but there is significant interaction between sex and course of study. Keywords: children depression inventory; Reliability; Validity; Depression; factor analysis | ||
کلیدواژهها [English] | ||
children depression inventory, reliability, Validity | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,323 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,219 |