
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,623 |
تعداد مقالات | 71,548 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,910,888 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,959,796 |
تاثیر بار محوری واستفاده از دیفرانسیل دوم بر ظرفیت مزرعه ای | ||
مجله علوم کشاورزی ایران | ||
مقاله 13، 2-38، شماره 2 - شماره پیاپی 1000302، آذر 1387 اصل مقاله (201.2 K) | ||
نویسندگان | ||
علیرضا سلطانی قلعه جوقی؛ محمد لغوی* | ||
چکیده | ||
ظرفیت مزرعه ای، مصرف سوخت و درصد لغزش چرخهای محرک تراکتور مسی فرگوسن 399 با بار محوری استاندارد، با افزایش بار محوری(به میزان 75% حجم لاستیکهای عقب از آب، معادل 630 کیلوگرم) و هنگام استفاده از دیفرانسیل دوم در اجرای شخم با گاوآهن برگردان دار چهار خیش نیمه سوار ارزیابی و مقایسه گردید. آزمایش در مزرعه تحقیقاتی دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز در مزرعه ای با بافت خاک لوم رسی و میانگین رطوبت 18 درصد وزنی بر مبنای وزن خشک انجام شد. برای انجام این تحقیق از آزمایش فاکتوریل3×3 در قالب طرح بلوکهای کامل تصادفی در سه تکرار استفاده گردید. تیمار ها شامل تراکتور مسی فرگوسن 399 در سه وضعیت از لحاظ بار محوری و تعداد دیفرانسیل (تک دیفرانسیل سنگین نشده، تک دیفرانسیل سنگین شده و جفت دیفرانسیل سنگین نشده) و درسه عمق شخم، سطحی (20-15 سانتیمتری)، متوسط( 25-20 سانتیمتری) و عمیق (30-25 سانتیمتری) با گاوآهن برگردان دار چهار خیش بود. پارامترهای مورد ارزیابی شامل درصد لغزش چرخهای محرک تراکتور، ظرفیت مزرعه ای و میزان مصرف سوخت تراکتور مسی فرگوسن 399 در وضعیت های مختلف بود. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که با سنگین کردن چرخهای محرک تراکتور مسی فرگوسن، لغزش چرخهای محرک آن در اجرای شخم متوسط و عمیق از حدود 20% و 59% به ترتیب به 16% و6/34% کاهش یافت که در مورد شخم متوسط در مرز قابل قبول ولی در مورد شخم عمیق فرا تر از حد قابل قبول بود. با قرار دادن تراکتور در حالت دو دیفرانسیل میانگین درصد لغزش چرخهای محرک در اجرای شخم متوسط و عمیق به ترتیب به 25/12% و 6/15% کاهش یافت که در هر دو مورد در محدوده قابل قبول واقع است. شایان ذکر است که با سنگین نمودن چرخ های محرک در حالت تک دیفرانسیل، میزان مصرف سوخت در اجرای شخم عمیق از 53/31 به42/27 لیتر در هکتار و با قرار دادن تراکتور در حالت دو دیفرانسیل و بدون سنگین سازی چرخها به 84/22 لیتر در هکتار کاهش یافت. با توجه به نتایج حاصل از این تحقیق که شامل درصد لغزش چرخ، سوخت مصرفی و ظرفیت مزرعه ای بهنگام اجرای شخم های سطحی، متوسط و عمیق بوده است، میتوان پیشنهاد نمود که برای اجرای شخم های سطحی، متوسط و عمیق با استفاده از تراکتور مسی فرگوسن 399 به ترتیب از وضعیت های تک دیفرانسیل استاندارد، تک دیفرانسیل سنگین شده و دو دیفرانسیل (4WD) استفاده گردد. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effects of Axle Load and 4WD Mode on Field Capacity and Fuel Consumption of Massey Ferguson 399 Tractor during Moldboard Plowing | ||
چکیده [English] | ||
Field capacity, fuel consumption and drive wheel slippage in Massey Ferguson (MF399) tractor with standard and liquid ballasted (630 kg) axle load and at 4WD mode was evaluated and compared. The tests were conducted at the Experimental Station, College of Agriculture, Shiraz University, in a field with clay loam soil at average moisture content of 18% d.b. The experiment was of a randomized complete block design with a 3x3 factorial of three replications. The treatments consisted of a MF399 tractor at three conditions (2WD mode either with standard or liquid ballasted tires and 4WD mode along with standard axle load) and three levels of plowing depth; shallow (15-20 cm), medium (20-25 cm) and deep (25-30 cm) using a semi-mounted 4-bottom moldboard plow. The assessed parameters included; field capacity, wheel slip as well as fuel consumption. The results demonstrated that by water ballasting the rear drive wheels of MF399, its wheel slippage during medium and deep plowing decreased from 20% and 59% to 16% and 34.6%, respectively. This slippage rate stands at the threshold of acceptable range for medium depth plowing but is still extremely high for deep plowing. In the 4WD mode, the average wheel slip page during moldboard plowing for medium and deep plowing was reduced to 12.24% and 15.6%, respectively,both of which were in the acceptable range. The fuel consumption during deep plowing was reduced from 31.52 to 27.42 l/hr through water ballasting of the rear drive wheels and further reduced to 22.84 l/ha by shifting to 4WD mode with no wheel ballasting. Considering the overall results of this experiment, including values of wheel slippage, fuel consumption and field capacity, it would be wise to suggest using MF399 tractor with standard load rear axle drive, water ballasted rear wheel drive and standard load (4WD mode) for conducting shallow, medium and deep plowing, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Massey Ferguson 399, Machine field capacity, Fuel consumption, Wheel slip, Moldboard plow | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,298 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,663 |