تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,686,975 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,916,047 |
بررسی فنی و اقتصادی روسازه های بتنی در خطوط راه آهن مسافری (یادداشت فنی) | ||
نشریه دانشکده فنی | ||
مقاله 5، دوره 42، شماره 6 - شماره پیاپی 1000322، آذر 1387 اصل مقاله (306.75 K) | ||
نویسندگان | ||
ابوالفضل حسنی؛ سید حامد مدائنی* | ||
چکیده | ||
بالاست به عنوان یکی از اجزاء مهم روسازه سنتی راه آهن، در عمل کرد خطوط ریلی نقش بسزایی را ایفا کرده و هم چنین تأثیر زیادی بر فعالیت های تعمیر و نگهداری می گذارد. به طوری که اکثر فعالیت های تعمیر و نگهداری خطوط سنتی به دلیل وجود این لایه بوده و بخش عمده ای از هزینه های نگهداری صرف اصلاح عیوب ناشی از آن می شوند. این عملیات به ویژه در تونلها و پلها که محدودیت فضا وجود دارد، بسیار وقت گیر و پر هزینه بوده و باعث انسداد خط برای زمانهای طولانی می شود. این مشکلات موجب طراحی روسازی هایی شدند که در آنها بالاست از ساختار خط حذف شده و به جای آن اجزاء دیگری نظیر دال ها یا تیرهای بتنی و پابندهای ارتجاعی خاص در خط مورد استفاده قرار می گیرند. تحقیقات نشان داده اند که هزینه و زمان لازم برای انجام تعمیر و نگهداری در این خطوط بسیار کمتر از روسازی های بالاستی است، ضمناَ با توجه به بررسی های فنی و اقتصادی انجام گرفته درباره خطوط مسافری، نتایج تأئید کننده این موضوع بوده و در این مقاله رقابتی بودن بکارگیری آنها در مقایسه با سیستم سنتی بالاستی نتیجه گرفته شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
تعمیر و نگهداری؛ خط بالاستی؛ خط بدون بالاست؛ دال بتنی؛ هزینه چرخه عمر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Technical and Economical Investigation on Concrete Pavements for Railway Passenger Lines (Technical Note) | ||
چکیده [English] | ||
Ballast as a part of the railway system plays an important role in the operation of the railways and also has a great impact on repair and maintenance activities. Hence most of the repair and maintenance activities in traditional railway systems are due to the defections in the ballast layer and therefore most of the maintenance budget is spent on repairing these defects. These repair and maintenance activities are usually very costly and time consuming and force the line to be closed for quite a long time. These kinds of problems led to the elimination of the ballast layer and the use of some other elements such as concrete slabs or beam in railways. The results show that the time and money needed for repair and maintenance of concrete slab tracks are much less than ballasted tracks, the technical and economical evaluations also confirm these results. In this paper technical and economical aspects of slab track systems were investigated with the help of national and international experiences and it was concluded that they are competitive solutions to the ballasted tracks in passenger railways. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ballast, Infrastructure, Life Cycle Cost, Railway, Slab Track | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,731 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,286 |