تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,115,509 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,219,676 |
حمل و نقل و ترانزیت در آسیای مرکزی | ||
مطالعات اوراسیای مرکزی | ||
مقاله 3، دوره 1، شماره 2 - شماره پیاپی 1000326، بهمن 1387 اصل مقاله (0 K) | ||
نویسنده | ||
بهرام امیراحمدیان* | ||
چکیده | ||
چکیده اگرچه آسیای مرکزی منطقهای محصور در خشکی است که به آبهای آزاد جهان راه ندارد، اما از نظر دارا بودن منابع طبیعی بهویژه نفت و گاز و فلزات کمیاب، اهمیت بسیار دارد. برای صدور این منابع به بازارهای مصرف شبکههای راههای ارتباطی زمینی، ریلی و شبکههای مخابراتی، زیرساختهای نرمافزاری از جمله سیستمهای بانکی، بیمهای و قوانین و مقررات گمرکی و در یک نگاه کلی تجارت الکترونیک و دیگر مسائل قانونی و حقوقی در پیش رو قرار میگیرد. از اینرو میتوان گفت که آسیای مرکزی در کانون توجه کشورهایی قرار میگیرد که نیازمند دسترسی به آسیای مرکزی هستند. از طرفی دیگر صدور منابع موجود در آسیای مرکزی به بازارهای مصرف سبب ایجاد درآمدهای صادراتی میشود، که این درآمد صرف خرید کالاها و خدمات مورد نیاز این کشورها میشود. دو ساختار حمل و نقلی تقریباً رقیب یکی «دالان حمل و نقل اروپا- قفقاز- آسیای مرکزی» (تراسکا) در مسیر غربی- شرقی، و دیگری، «کریدور حمل و نقل و ترانزیت شمال- جنوب»، در مسیری شمالی- جنوبی و عمود بر این محور در منطقه شکل گرفتهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
آسیای مرکزی؛ جنوب؛ تراسکا؛ حمل و نقل؛ دالان حمل و نقل شمال؛ شاهراه آسیایی؛ دریای خزر؛ شبکه راههای زمینی؛ راهآهن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Transportation in Central Asia | ||
چکیده [English] | ||
Abstract Central Asia is a land-locked region, which has no access to the world’s high seas, but in terms of natural resources, especially petroleum, natural gas and rare metals is very rich and has an important status in the world. For exporting these materials to world markets, the region is faced with some problems including banking and insurance systems, customs duties and laws, electronic commerce, and other legal and formal problems. Thus, it should be mentioned that Central Asia is under consideration of those countries which need to have access to this region. On the other side, exporting available resources from Central Asia to markets will bring revenues and incomes and in return, they pay it for importing goods and services they need. Two important transportation infrastructures, which are rival, has been established including “Transit Corridor of Europe, the Caucasus and Asia” (TRACECA) in west-east direction and the other “North-South Transit Corridor” (NSTC) in north-south direction. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Central Asia, Caspian Sea, Transportation Corridors, TRACECA, Roads Network, Railroads. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,183 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 274 |