تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,506,836 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,770,795 |
طریقه ی احمد غزالی از طوس تا تِلِمسان | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 1، دوره 42، شماره 2، مهر 1389، صفحه 11-30 اصل مقاله (345.58 K) | ||
نویسندگان | ||
شهرام پازوکی1؛ انسیه شیخ سفلی2 | ||
1موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران،دانشیار | ||
2دانشگاه ازاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران، دانشجوی دکتری | ||
چکیده | ||
بر پایهی نسبت خرقهی شاه نعمت الله ولی در شجرهنامهاش، طریقهی احمدغزالی که رفتن این طریقت به مغرب از مسلّمات تاریخ است با چند واسطه به شیخ ابومدین در تلمسان الجزایر میرسد. وپس از او نیز با میانجیگری مشایخی به شاه نعمت الله ولی در ایران میرسد. ابنعربی به عنوان پدرعرفان نظری، ابومدین را در جایجای نوشته-هایش گرامی داشته و با عنوان شیخنا یا ابوالّنجا از او یاد میکند. فخرالّدین عراقی صوفی مکتب خراسان نیز پس از فراگرفتن فصوصالحکم نزد صدرالدین قونیوی کتاب خود به نام لمعات را بر سنّت سوانح العشاق احمدغزالی مینویسد که قونیوی پس از خواندن لمعات آن را شرح فصوص معرفی میکند. با یافتن مستنداتی دالّ بر نسَب طریقتی شاه نعمت الله میتوان بر گسترش طریقت شیخ احمدغزالی تأکید کرد که بیشتر در قالب آثار نوشته شدهی پس از ابومدین قابل مشاهده است. نوشتار پیشرو به یکی از این زنجیرهها یعنی شیخ ابوالبرکات، شاگرد شاگردِ احمدغزالی اختصاص دارد. احتمالها مورد بررسی قرارگرفت و میزان اعتبار آنها با یادکرد دلیلها مشخص شد. | ||
کلیدواژهها | ||
ابوالبرکات؛ ابوالفضل؛ احمد غزالی؛ بغدادی؛ شاه نعمت الله | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ahmad Qazāli`s Order From Toos To Tlemcen | ||
نویسندگان [English] | ||
Shahrām Pāzouki1؛ Enciyah Sheykhsoflā2 | ||
چکیده [English] | ||
According to what has been written in Sh?h Nimatoll?h Vali’s family tree about the relation of his robe, the path of Ahmad Qaz?li -Whose going to Maqreb has been confirmed in history- comes to Sheykh Aboo Madyan from Tlemcen in Algeria.Some other spiritual guides continued his Sufism path to Sh?h Nimatoll?h in Iran. Ibn Arabi in the most of his works called Aboo Madyan "Sheykhon?" and "Abonnaj?". Ar?qi who has written Lama?t has said his way there is like Ahmad Qaz?li. He was the student of Qoonawi and he was studying Fosoos al-hekam. After reading Lama?t, Qoonawi said “it is the comment of Fosoos. So far, by finding the path relation documents we can claim that the way of Qaz?li expands to the path of Sh?h Nimatoll?h.This paper is about student of student Ahmad Qaz?li "sheykh Abo al-barak?t". First we extract from the refrences just the niknames that are as the same then one by one was checked. There are pieces of evidence that support this thought. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Abo al-Barakāt, Abo al-fazl, Ahmad Qazāli, Baqdādi, Shāh Nimatollāh. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,316 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,970 |