تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,794 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,224,902 |
دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی: گروهها، رشتهها، گرایشها و مقاطع تحصیلی پیشنهادی | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 2، دوره 45، شماره 1 - شماره پیاپی 1157978، خرداد 1390، صفحه 13-26 اصل مقاله (220.3 K) | ||
نویسندگان | ||
غلامرضا فدایی1؛ الهام برمر2 | ||
1استاد گروه کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاه تهران | ||
2کارشناسی ارشد علوم کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: هدف پژوهش حاضر ارائه یک الگوی مناسب در خصوص گروهها، رشتهها، گرایشها و مقاطع تحصیلی دانشکده کتابداری و اطلاعرسانی است. روش: پژوهش حاضر با رویکرد کیفی و با استفاده از تکنیک دلفی انجام شده است. یافتهها: یافتهها نشان داد دانشکده میتواند با عنوان «علوم و فناوری اطلاعات»، و 14 رشته شامل «مدیریت رکوردها و آرشیو»، «مدیریت و سازماندهی نسخ خطی و آثار کمیاب»، «کتابداری و اطلاعرسانی»، «سیستمهای اطلاعاتی»، «مدیریت دانش»، «تاریخ و فلسفه اطلاعات»، «مدیریت اطلاعات»، «مدیریت اطلاعات و کتابخانه»، «علم سنجی»، «اقتصاد اطلاعات و دانش»، «چاپ و نشر»، «سیستمهای اطلاعات مدیریت»، «مرجعشناسی و خدمات اطلاعات» و «فناوری اطلاعات» فعالیت نماید. رشته کتابداری و اطلاع رسانی میتواند دارای 4 گرایش کتابخانههای دیجیتال، دانشگاهی، عمومی و تخصصی باشد. برنامه کارشناسی ارشد دوگانه برای کتابداری و اطلاعرسانی با رشتههای ادبیات کودک، علم رایانه و مدیریت و کارشناسی ارشد دوگانه آرشیو با رشتههای تاریخ، ادبیات، علم رایانه و مدیریت پیشنهاد میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشکده کتابداری و اطلاع رسانی؛ رشته تحصیلی؛ گرایش؛ گروه آموزشی؛ مقطع تحصیلی. | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Faculty of Librarianship and Information science: Departments, fields, majors and proposed academic levels | ||
نویسندگان [English] | ||
Gh Fadaie1؛ Elham Barmar2 | ||
چکیده [English] | ||
Objective: Establishing the Library and Information Science Faculty of Tehran University requires proper plan for departments, disciplines, specialties, and degrees. In this research we tried to find the appropriate educational model for the new Faculty according to best practices and expert's opinion. Methodology: This research is an applied descriptive research utilizing both library based Study and Delphi Technique. The samples in library based Study were universities and colleges of five countries include: China, South Africa, US, UK, and Australia. Fifteen professors of Library and information science in Iran constitute the Delphi panel. Findings: The results show that the appropriate title for the college can be: “Information science and technology”, and the disciplines may include : “Archive and records management”, “manuscript management”, “Library and information science”, “information systems”, “Knowledge management”, “Information history and philosophy”, “Information management” , “Information and library management”, “Scientometrics”, “Information and knowledge economy”, “Publishing”, “management information systems”, “Reference and information services”, “ information technology”. We suggest four specializations for “library and information science" consist of:”Digital libraries”, "Academic libraries”, “public library”, and “special library”. Also we suggest dual masters for library and information science with “children's literature”, “computer science”, and “Management”, and another for archive discipline with “history”, “literature”, “computer sciences”, and “management”. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Degree, Department, discipline, Library and Information Science Faculty, Specialization | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,860 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,315 |