تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,101,797 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,208,369 |
مطالعه میزان بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات به عنوان نوآوری در دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بر مبنای الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 46، شماره 1 - شماره پیاپی 1158585، فروردین 1391، صفحه 83-104 اصل مقاله (305.51 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2012.28777 | ||
نویسندگان | ||
عیسی برقی1؛ ستاره موسوی2؛ میر محمد موسوی زاده3 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبایی | ||
2کارشناس ارشد، برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه اصفهان | ||
3مدرس دانشگاه تربیت معلم تبریز | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش به منظور مطالعه سطوح بکارگیری فناوری اطلاعات توسط اعضای هیات علمی دانشگاه اصفهان به عنوان معیاری برای پذیرش نوآوری برنامه درسی بر مبنای الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه «سی بام» انجام شد. روش: نوع پژوهش توصیفی- پیمایشی بوده و نمونه آماری شامل 126 نفر از استادان دانشگاهاصفهان و 174 نفر از استادان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از طریق روش نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی انتخاب شده است. ابزار بهکارگرفته شده، پرسشنامه استاندارد سنجش سطوح کاربرد فناوری در آموزش بر مبنای الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه (نسخه 1.1) میباشد. یافتهها: با ارجاع به الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه، اکثریت استادان دانشگاه (9/65?) در سطوح 2 تا 5 (یعنی آمادگی تا استفاده عادی) از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارند. استادان زن نسبت به مرد و استادان در مرتبه مربی و استادی نسبت به استادان در مرتبه های دانشیاری و استادیاری در سطح پایینتری از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارندو استادان دانشگاه اصفهان نسبت به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سطح پایینتری از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارند . سابقه خدمت استادان رابطه معنیداری با سطح بکارگیری فناوری توسط آنها ندارد. از آنجا که اکثریت اعضای هیأت علمی دانشگاه اصفهان در سطوح 2 تا 5 (یعنی آمادگی تا استفاده عادی) از بکارگیری فناوری اطلاعات قرار دارند | ||
کلیدواژهها | ||
الگوی پذیرش مبتنی بر علاقه؛ تلفیق فناوری؛ فناوری اطلاعات و ارتباطات؛ نوآوری برنامه درس | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A study of ICT adoption as innovation in Isfahan University and Isfahan University of Medical Sciences founded on Concern Based Adoption Model (CBAM) | ||
نویسندگان [English] | ||
I Barqi1؛ setareh mousavi2؛ M Mousavizadeh3 | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The main goal of the present research was to investigate the ICT utilization level by faculty members of Isfahan Universities as a criterion for accepting innovation in curriculum based on Concern Based Adoption Model (CBAM). Methodoloy: A descriptive survey was conducted on a sample was randomly drawn from faculty members at both Isfahan University (126) and Isfahan University of Medical Sciences (174). The instrument employed was the CBAM standard evaluation of ICT application in Education (Ver.1.1). Findings: Referring to CBAM, the majority of University professors (65.9%) were placed at levels 2 through 5 of ICT adoption (beginners to Intermediate). Female faculty members and full professors demonstrated relatively lower levels of ICT adoption. Isfahan University professors demonstrated lower levels of ICT adoption compared to those in Isfahan University of Medical Sciences. No significance was found between lengths of tenured service with adoption of ICT. Since the majority of faculty members at these universities were at level 2 through five of ICT adoption, therefore the essential groundwork should be laid for them to apply ICT in the curriculum. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Concern Based Adoption Model (CBAM), ICT, innovation in curriculum development | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,101 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,111 |