تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,116,624 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,221,329 |
بررسی کارایی نظام آموزشی رشته حسابداری در سطح دانشگاههای ایران با استفاده از تکنیک تحلیل پوششی دادهها | ||
بررسیهای حسابداری و حسابرسی | ||
مقاله 8، دوره 19، شماره 67، اردیبهشت 1391، صفحه 119-142 اصل مقاله (421.96 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/acctgrev.2012.28801 | ||
نویسندگان | ||
بیتا مشایخی1؛ سید مجتبی شفیعپور2 | ||
1دانشیار دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، ایران | ||
2دانشجوی دکترای حسابداری، دانشگاه تهران، ایران | ||
چکیده | ||
بررسی و توجه به کارایی آموزش عالی حسابداری نقش حیاتی در موفقیت دنیای در حال توسعهی کسب و کار امروز دارد. به این منظور در این تحقیق کارایی20 دانشگاه دولتی در ایران با استفاده از روش تحلیل پوششی دادهها مورد بررسی قرار گرفت. در این روش تعاریف خاصی برای نهادهها و ستانده مدل الزامی است که از معیارهای AACSB جهت تعریف نهادهها و از نتایج آزمونهای کارشناسی ارشد دانشگاههای دولتی در اندازهگیری کارایی آموزش حسابداری به عنوان ستانده مدل استفاده شده است. مطابق نتایج حاصله، دانشگاههای مورد مطالعه در پرورش ستاندهی مدل موفق عمل کردهاند وآموزش حسابداری ارائه شده در برنامههای دوره کارشناسی در سیستم آموزش عالی ایران عموماً کارا بوده است. همچنین نتایج حاکی از آن است که دانشگاهها در سطوح دانشکده و گروههای آموزشی مشکلاتی دارند که مهمترین این مشکلات فقدان کارایی در استفاده از منابع است (با توجه به میزان بودجه و سطح کارایی مربوط به هر دانشگاه). از نقطه نظر منابع مورد استفاده کاراترین گروههای آموزشی حسابداری، دانشکدههای حسابداری و مدیریت و غیر کاراترین آنها دانشکدههای علوم انسانی هستند. به طور خلاصه میتوان این طور بیان کرد که در دانشگاههای مورد مطالعه،کمترین توجه به گروه آموزشی حسابداری به لحاظ کارایی در دانشکدههای علوم انسانی و بیشترین توجه به گروه آموزشی حسابداری در دانشکدههای حسابداری و مدیریت شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
آموزش حسابداری؛ آموزش حسابداری در ایران.؛ آموزش عالی؛ روش تحلیل پوششی دادهها؛ کارایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigation of Accounting Education System Efficiency in Iranian Universities | ||
نویسندگان [English] | ||
Bita Mashayekhi1؛ Seyed Mojtaba Shafi Poor2 | ||
چکیده [English] | ||
Investigation of accounting education system efficiency is critical for being successful in our developing business world. In this study, the twenty public universities in Iran were investigated by using Data Envelopment Analysis (DEA). In this method it is required to define the outputs and inputs. So ,the AACSB-criteria developed by American Assembly of Collegiate Schools of Business- is used as definitions for inputs and the result of the entrance exam for post-graduate study in the public universities is used to measure efficiency in accounting education. According to our results, Iranian universities are successful in training the good outputs and are mostly efficient. However, they aren’t usually using their resources to get enough outputs. Regarding to the resources usage, the most efficient faculties are management and accounting faculties, and the least efficient ones are human science faculties. In summary, in our sample the accounting departments in the management and accounting faculties are most efficient, and the accounting departments in the human science faculties are the most ineffective ones. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Accounting Education, Data Envelopment Analysis (DEA), Efficiency, Higher Education, Iranian Accounting education. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 4,355 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,999 |