
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,691 |
تعداد مقالات | 72,219 |
تعداد مشاهده مقاله | 129,107,507 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 101,910,839 |
تأثیر زبری درزهها در تعیین میزان حائل مورد نیاز برای پایدارسازی تونلهای تکی و دوقلو راه احداث شده در سنگهای درزهدار | ||
نشریه مهندسی عمران و نقشه برداری | ||
مقاله 3، دوره 45، شماره 7 - شماره پیاپی 1187001، اسفند 1390، صفحه 763-773 اصل مقاله (3.22 M) | ||
نویسندگان | ||
مسعود پلاسی1؛ علی کارگر2 | ||
1Assistant Professor, School of Civil Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran. | ||
2Highway and Transportation Engineering Graduate, School of Civil Engineering, College of Engineering, University of Tehran, I.R. Iran. | ||
چکیده | ||
برای عبور از کوهستانهای مرتفع و پرشیب، به جای طولانی نمودن مسیر و ایجاد پیچهای زیاد که به منظور کاهش شیب طولی انجام میگیرد، میتوان از تونل استفاده کرد. تونلهای راه برحسب نوع مسیر به دو گروه تونلهای یک طرفه و دو طرفه تقسیم میشوند. در بزرگراهها با توجه به تعدد خطوط عبور، از دو نوع تونل شامل: تونلهای دوقلو (دارای دو مقطع کوچک مجزا با جریان یک طرفه) و تونلهای تکی (دارای یک مقطع بزرگ با جریان دو طرفه) استفاده میشود. هزینه ساخت تونلها عمدتاً به طول، مقطع حفاری و سیستمهای نگهدارنده مناسب جهت پایدارسازی جداره آنها، بستگی دارد. در این میان سیستم نگهدارنده مورد نیاز وابسته به نوع زمین و مشخصات ژئوتکنیکی آن است. در توده سنگهای درزهدار، زبری درزهها یکی از عوامل مهم در پایدار ماندن مقاطع تونلها به شمار میرود. در این مقاله تأثیر زبری درزهها در میزان پایدارکنندههای مورد نیاز برای تونلهای تکی و دوقلو راه با استفاده از روش مدلسازی عددی DEM، در قالب نرم افزار UDEC، مورد بررسی قرار داده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
تونل تکی؛ تونل دوقلو؛ زبری درزه؛ سیستم نگهدارنده.؛ مدلسازی عددی؛ مقطع حفاری؛ منحنی مشخصه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effect of Joint Roughness on the Support Requirements for the Stabilization of Single and Twin Highway Tunnels Constructed in Jointed Rock | ||
نویسندگان [English] | ||
M. Palassi1؛ A. Kargar2 | ||
چکیده [English] | ||
In this paper, the influence of joint roughness on the support requirements for the stabilization of highway tunnels constructed in jointed rock is investigated. For the numerical analysis, UDEC program which is based on distinct element method (DEM) is used. Several models are included in UDEC including elastic model, Mohr Coulomb model and null model for the blocks and point contact, area contact and Bandis-Barton model for the joints. Mohr Coulomb model is used for the blocks and area contact model is used for the joints in this research. Two joint sets dipping 70 and 130? with spacing of 1m are considered and it is assumed that all base characteristics of the joints remain the same in various analyses except the roughness of joints. The analyses are carried out both for single and twin tunnels. The distance between the twin tunnels have been selected in such a way that they do not affect each other. For the support system, a combination of shotcrete and rockbolt is used. The results of the analyses indicate that the increase in joint roughness leads to the decrease in support requirements to a certain degree which are discussed in detail both for single and twin tunnels. It is also concluded that in general, twin tunnels each comprising two lanes for one direction require less support compared with the equivalent single tunnel. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Joint Roughness, Numerical Modeling, Single Tunnel, Tunnel Support., Twin Tunnel | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,313 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,729 |