تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,513,331 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,775,197 |
ارزیابی کیفیت بصری فضاهای آموزشی بر اساس ترجیحات استفاده کنندگان (مطالعة موردی: دانشگاه سیستان و بلوچستان) | ||
محیط شناسی | ||
مقاله 15، دوره 38، شماره 2، شهریور 1391، صفحه 135-150 اصل مقاله (613.7 K) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jes.2012.29109 | ||
نویسندگان | ||
پیمان گلچین1؛ بهروز ناروئی1؛ محمدرضا مثنوی2 | ||
1مربی گروه مهندسی فضای سبز دانشگاه سیستان و بلوچستان | ||
2دانشیار گروه مهندسی طراحی محیط زیست دانشکدة محیط زیست دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
امروزه هدف از ارزیابی کیفیت بصری منظر، تعیین و مشخص کردن شاخصها و معیارهایی است که از طریق آنها بتوان مناظر را حفاظت، احیا، و یا بازسازی کرد. در واقع از این طریق میتوان مناظری را که از لحاظ زیبایی شناختی مناسب هستند، حفظ کرده و در صورت لزوم مناظری را ترمیم و احیاء کرد. تجزیه و تحلیل روابط میان کیفیت بصری و ویژگیهای ساختاری منظر روشی مؤثر در انجام تحقیقات ادراکی است. به طور کلی مطالعاتی که بر پایه معیارهای زیبایی شناختی در منظر انجام میگیرد، در پی تعیین زیبایی یا تعالی آن نیستند بلکه در جست و جوی استخراج ترجیحات زیبایی استفاده کنندگان از منظر هستند. این مطالعات با دو رویکرد صورت میگیرد. در رویکرد اول مطالعه بر پایه عوامل قابل اندازهگیری عینی و بررسی ارتباطات متقابل میان آنها و در رویکرد دوم مطالعه بر پایه شناخت عوامل ادراکی مشاهده گران (استفاده گنندکان) صورت میگیرد. در این تحقیق، رویکرد دوم مورد مطالعه قرار میگیرد و قصد دارد با رویکرد برنامهریزی و طراحی مشارکتی به توصیه راهبردها و راهکارهایی برای ارتقای کیفیت بصری منظر دانشگاه سیستان و بلوچستان دست یابد. بدین منظور با رویکردی ذهنی به زیباییشناسی منظر برای ارزیابی کیفیت بصری و ارتباط آن با جنبههای ادراکی منظر براساس ترجیحات استفاده کنندگان پرداخته شده است. برای تعیین معیارهایی که استفادهکنندگان در ارزیابی زیبایی، یا نازیبایی منظر مد نظر قرار میدهند، ضمن تهیة پرسشنامه، از روش طبقهبندی کیفیت بصری (Q-sort) استفاده شده است. در انتها پیشنهادها و راهبردهایی بهمنظور ارتقای، ساماندهی و بهتر کردن منظر محوطه دانشگاه ارائه شده است. | ||
کلیدواژهها | ||
ادراک منظر؛ ارزیابی کیفیت بصری؛ روش طبقه بندی کیفیت بصری؛ رویکرد ترجیحات استفاده کنندگان؛ زیبایی شناختی منظر | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluating Visual Quality of Educational Campus Based on Users Preferences: The Case of Sistan and Balouchestan University, Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Peiman Golchin1؛ Behrouz Naroui1؛ Mohammad Reza Masnavi2 | ||
چکیده [English] | ||
Nowadays, the aims for assessing visual quality of landscape are to define and determine certain criteria and factors that can be used for conservation, rehabilitation and renovation of landscapes as well as determining whether a landscape is aesthetically appropriate or not. By this way, landscapes with aesthetic values are conserved and the rest are amended. Analyzing the relations between visual characteristic and landscape structural features is one of the most effective methods in fulfilling landscape perception research. Overall, research based on aesthetic criteria in landscape, are in search of deriving users preferences from landscapes. These research are conducted through two approaches, in the first approach, landscape study is based on measurable factors and the relations between them, while the second approach is rather based on recognition of users perception factors. The second approach is used in this research while it intends on using participatory planning and designing in order to suggest design and strategies for enhancing the visual quality of Sistan and Baloochestan University landscape. Users preferences criteria in order to evaluate landscape visual quality is used. For determining criteria which users use to evaluate the quality of landscape, a questionnaire survey is conducted using the quality sort method in this research. Finally, suggestions, solutions and strategies are provided in order to promote the visual quality of university landscape. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
landscape aesthetic, Landscape Perception, Quality Sort Method, Users Preferences Approach, Visual Quality Evaluation | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,715 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,570 |