تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,523,696 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,783,840 |
نمادها در آثار «ژازه طباطبایی» (با تاکید بر سه نماد: شیروخورشید، اسب و مرغ ـآدم) | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 5، دوره 17، شماره 3 - شماره پیاپی 1310832، بهمن 1391، صفحه 41-48 اصل مقاله (1.74 M) | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2013.29612 | ||
نویسنده | ||
محسن موسیوند | ||
دانش¬آموخته کارشناسی¬ارشد پژوهش هنر و عضو گروه پژوهش هنر، پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری جهاد دانشگاهی | ||
چکیده | ||
در دوران معاصر و به دلیل دگرگونیهای فراوان در آفرینشهای هنری، تعداد اندکی از هنرمندان هستند که به بازتولید برخی از نمادهای خاص اهتمام دارند. از مهمترین این هنرمندان، ژازه طباطبایی ـ نقاش و مجسمهساز ـ است که به شیوه خاص خود برخی از نمادهای مهم و کهن ایرانی را بازمیآفریند؛ مانند شیروخورشید، اسب و مرغ ـ آدمها و غیره . در این مقاله چگونگی بهرهگیری ژازه از این نمادها بررسی می-شود؛ این نمادها همان نشان و محتوای سابق را بیان نمیکند، بلکه بهگونهای طنزآمیز نمایان و در این خلال برخی مفاهیم سابق به هجو گرفته میشود. یعنی ژازه مطابق با زمانه خویش و فرهنگ معاصر و البته نوع نگاه ویژه خود نمادها را بهکار میگیرد و آنچه مشخص است اینکه در همه نمادها و نشانههای آثار ژازه ردپای تانیث و زنانگی فرم و محتوا غالب است؛ البته بهعنوان عنصری از دست رفته که به زبان نمادین هنرمند ـ با این نگاه که جای خالی آن در عصر ما احساس میشود ـ بیان میگردد. نمادهای آثار ژازه عمدتاً در قالب دو هنرِ نقاشی و حجمسازی رخ مینماید؛ در نقاشیهای او نگاه زنانه را به وضوح بیشتری میتوان دریافت اما در آثار حجمی او گونهای شوخی و به هجوگرفتن نمادهای سابق مشاهده میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
اسب؛ ژازه تباتبایی؛ شیروخورشید؛ مرغ ـ آدم؛ نمادها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Symbols in Jaze Tabatabaie’s Artworks | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohsen Mousivand | ||
چکیده [English] | ||
In during Contemporary, its few of artists for numerous changes in artistic creation who have cared to reproduce some special symbols. In fact, these symbols are minor contain to the Beliefs, cultures and values of people in the country. One of the most important artists is Jazeh Tabatabaie, Painter and sculptor, devoting Significant share to review of symbols. He recreated some of the symbols by it specific manner such as Lion and Sun, Horses and Bird_Humans, etc. In this article, the method of the use by Jazeh Tabatabaie was considered. These symbols do not explain the old sign and the old content. In contrast, it appears to Humorous shape. During, the some former of the concept was satirized. It means that according whit it time, it Contemporary culture and it special look symbol was applied by Jazeh Tabatabai. Obviously, there are feminine forms in all of the Jazeh artifacts. Course, as missing element that in artist symbol language, in view that is felt a room in our time, was explained. Break symbols of jazeh down to two parts of Visual Arts; Painting and sculpture. It can clearly elicit female view in painting works, but it can observe Humor and satire the former symbols in sculpture works. In addition, this way, it can observe modern view of Jazeh.the form and modern shape was used for this method. In this specific view can use to limitless from material that not used in classical sculpture such as iron, and it observe both be pre-built and ready. Moreover, it clearly was observed specific style and personally signs. In fact, everything counts pure art of the Jazeh the manner of symbols transmutation in grouping the pieces together and connecting the piece. finally, create the artistic configuration and lovely. Thing that begain in iranian art by Jaze Tabatabaie. Those symbols determine living and Jaze’s tangible thinking for Iranian contacts. Jaze’s symbols are bridges between artist and people who create for them. Jaze could create Iranian traditional space and spirit, in modern form by new materials and Ready things in his sculptures and also kind of his brush’s action on canvas by his specific style. He can to keeping alive his name in Iranian art history. In fact, Jaze’s language is Iranian artist’s language in his contemporary world.But what will be clear from general viewpoint of Jaze’s artworks, its figurative and popular style that became familiar and palpable his artworks for Iranian people, because his favorable using from familiar symbols. He create witty animals and creatures by iron and metals that nowadays obtain appropriate position in Iranian art history. Of course this style apparented in work of other artists too, but in Iran beginning of this style did start by Jaze Tabatabaie. Himself learned its during the traveling Europe and from him europen teathers and artists as Julio Gonzalez. He could to Iranianized up that style very well. Certainly secret of this successful work is using from historical, populist and familiar symbols and signs in Jaze’s artworks. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Bird_Human, Horse, Jazeh Tabatabaie, Lion and Son, Symbols | ||
مراجع | ||
اسدی کیارس، داریوش (1387)، تندیس ژازه تباتبایی، تندیس، 143، صص 3ـ4.
الدوز خودی (1385)، معانی نمادین شیر در هنر ایران، کتاب ماه هنر، مهر و آبان 1385، صص 96 ـ104.
جابز، گرترود (1380)، سمبلها، مترجم: محمدرضا بقاپور، نشر مترجم، تهران.
ستاری، جلال (1386)، اسطوره ژازه، در: گزیده آثار مجسمه ژازه تباتبایی، به کوشش محمدحسن حامدی، نشر نزهت، تهران.
دادور، ابوالقاسم و منصوری، الهام (1385)، درآمدی بر اسطورهها و نمادهای ایران و هند در عهد باستان، کلهر، دانشگاه الزهرا، تهران. کامرانی، بهنام (1386)، نگاهی به آثار ژازه تباتبایی، ماهنامه آینه خیال، ش5، ص 26.
لیما، گرگوری (1351)، نقاشیهای ژازه تباتبایی، (بینا)، تهران.
مجابی، جواد (1387)، شیر(زن) و خورشید(خانم) های ژازه، تندیس، 143، صص42 ـ43.
مدرسی، جواد ( 1386)، نقدی بر آثار مجسمه ژازه طباطبایی (استحاله اشیا به آدمها)، آینه خیال، شماره 5، صص 30 ـ37.
میتفورد، میراندابروس (1388)، فرهنگ مصور نمادها و نشانهها در جهان، مترجمان: ابوالقاسم دادور و زهرا تاران، کلهر، دانشگاه الزهرا، تهران.
http://www. jornalgf.blogfa.com/post-287.aspx.
کسروی، احمد (1356)، تاریخچه شیر و خورشید، (بینا)، تهران.
سازمان چاپ و انتشارات (1381)، گزیده آثار ژازه تباتبایی (مرغ نه آدم نه)، سازمان چاپ و انتشارات، تهران.
لیما، گرگوری (1351)، نقاشیهای ژازه تباتبایی، (بینا)، تهران.
موسسه انتشارات نزهت (1386)، گزیده آثار مجسمه ژازه تباتبایی، به کوشش محمدحسن حامدی، موسسه انتشارات نزهت، تهران. http:// www.sazmanepars.com/Farsi/Gahnameh/29/29_14.htm. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 3,455 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 11,458 |